ثبت شرکت

ثبت شرکت در کمترین زمان و با کمترین هزینه

ثبت شرکت

ثبت شرکت در کمترین زمان و با کمترین هزینه

۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مراحل ثبت شرکت

ر این مقاله سعی داریم تا مراحل ثبت شرکت را به صورت تصویری و با جزییات کامل خدمت شما عزیزان ارائه دهیم تا بتوانید کلیه مراحل ثبت شرکت را به تنهایی در سامانه ثبت شرکتها انجام دهید. چنانچه قصد دارید خودتان به تنهایی شرکت خود را ثبت کنید، این مقاله را از دست ندهید.

مراحل ثبت شرکت
مراحل ثبت شرکت

در این مقاله سعی داریم تا مراحل ثبت شرکت را به صورت تصویری و با جزییات کامل خدمت شما عزیزان ارائه دهیم تا بتوانید کلیه مراحل ثبت شرکت را به تنهایی در سامانه ثبت شرکتها انجام دهید.

لازم به ذکر است که کلیه تقاضاهای مربوط به ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکتها و موسسات غیر تجاری از طریق درگاه الکترونیکی پذیرفته می شود.

متقاضیان ثبت تاسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیر تجاری باید اطلاعات مورد نیاز را بر اساس فرم های موجود در سامانه اداره ثبت شرکتها وارد نموده و پس از پذیرش نهایی از طریق سامانه نسبت به دریافت کد پیگیری پرونده تشکیل شده در سیستم اقدام نمایند.

پس از پذیرش هر تقاضا توسط سامانه یک کد پیگیری جداگانه اختصاص داده خواهد شد و در تمامی مراحل، نتایج اقدامات از طریق پیام کوتاه با ذکر کد پیگیری به اطلاع متقاضی می رسد.

تمامی آگهی ها و ابلاغیه های رفع نقص یا عدم امکان ثبت که اطلاع متقاضی از آن ضروری است در سامانه بارگذاری و از طریق کد پیگیری اختصاص داده شده به متقاضی قابل رویت خواهد بود.

اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری پس از پایان مراحل ثبت شرکت، نسبت به بررسی نام های پیشنهادی شخصیت حقوقی اقدام می کند. نتیجه پذیرش و یا عدم پذیرش نام به صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام می شود.

در صورت تایید نام متقاضی اصل مدارک و مستندات لازم را به همراه کد پیگیری از طریق پست به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل اقامت قانونی شخصیت حقوقی مورد تقاضا ارسال می نماید.

1- تعیین نوع شرکت

اولین مرحله از مراحل ثبت شرکت، تعیین نوع شرکت با توجه به اهداف و برنامه های کاری شما می باشد.

شاید بد نباشد که بدانید که پر طرفدارترین شرکت های ثبت شده در ایران به ترتیب عبارتند از: شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و تا حدودی شرکت سهامی عام.

2- انتخاب شرکاء و سهامداران

به جرات می توان این گام از مراحل ثبت شرکت را به عنوان مهمترین مرحله شمرد. زیرا شرکاء و سهامداران شرکت قرار است سرمایه، ایده و تخصص خود را با شما شریک شوند. بنابراین اگر در انتخاب آنها دقت لازم را نداشته باشید، می تواند منجر به انحلال شرکت شود.

3– تعیین سرمایه شرکت و آورده سهامداران

هنگام ثبت شرکت بایستی سرمایه شرکت خود را اعلام نمایید. همچنین باید نوع سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی را نیز تعیین نمایید.

توجه: حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت  ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱ ریال است.

توجه: اگر آورده هر کدام از شرکاء و سهامداران به صورت غیر نقدی باشد، لازم است نظر کارشناس رسمی دادگستری درباره ارزش ملک، خودرو، ماشین آلات و هر نوع سرمایه غیرنقدی دیگر، بصورت رسمی گرفته شود.

4- موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت است، زیرا با انتخاب اشتباه موضوع فعالیت یا شرکت شما ثبت نشده یا اگر هم ثبت شود برای ادامه فعالیت ممکن است با مشکل مواجه شوید.

به طور کلی برای انتخاب موضوع فعالیت شرکت با ۴ دسته مختلف مواجه هستید:

الف) موضوعاتی که توسط عموم مردم قابل ثبت نبوده و فعالیت در این موضوعات در انحصار دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و عمومی و دولت قرار دارد.

ب) موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از وزارت خانه، سازمان و یا نهاد مرتبط و ذیربط داشته که اصل این مجوز باید به اداره ثبت شرکتها ارائه گردد.

پ) موضوعاتی که در وهله اول برای ثبت نیاز به مجوز ندارند اما بعد از ثبت شرکت و برای فعالیت لازم است برای دریافت مجوز مربوطه اقدام نمایید.

ت) موضوعاتی که در هیچ حالتی نیاز به مجوز خاصی ندارند.

همانطور که پیش تر گفتیم، انتخاب موضوع فعالیت شرکت از موارد مهم و تخصصی است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که قبل از انتخاب موضوع فعالیت با کارشناسان مجرب گروه وکلای بازرگان مشاوره و راهنمایی بخواهید.

5- انتخاب نام شرکت

مبحث انتخاب نام شرکت مبحث طولانی و مهمی است که پیش از این در مقاله «راهنمای انتخاب نام شرکت» به تفصیل به این موضوع پرداخته ایم. پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

6– معرفی اعضای هیئت مدیره و حق امضا

یکی از مراحل ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها، معرفی اعضای هیات مدیره و در صورت نیاز بازرسان اصلی و علی البدل شرکت می باشد. همچنین در این مرحله بایستی وضعیت حق امضا را نیز مشخص نمایید.

7– امضای مدارک لازم برای ثبت شرکت

پس از اینکه نام شرکت مورد تایید اداره ثبت شرکتها واقع شد، بایستی مدارک لازم را تهیه و به امضای شرکاء، سهامداران و بازرسین شرکت (در صورت وجود) برسانید.

توجه : از سال ۱۳۹۸دیگر نیازی به ارسال کپی برابر اصل مدارک هویتی شرکا، سهامداران و بازرسین شرکت (در صورت وجود) و همچنین نیازی به ارسال گواهی عدم سوء پیشینه کیفری به اداره ثبت شرکتها نیست،

زیرا کارشناسان اداره ثبت شرکتها به صورت آنلاین اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بررسی می نمایند.

8– ارسال فیزیکی مدارک به اداره ثبت شرکتها

پس از انجام مراحل ثبت شرکت و تهیه مدارک و تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه اداره ثبت شرکتها و تایید نام و امضای مدارک، باید مدارک مورد نیاز را از طریق پست پیشتاز به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید.

پس از ارسال فیزیکی مدارک به اداره ثبت شرکتها سه حالت وجود دارد:

رد پرونده: در صورت رد پرونده مدارک به نشانی شما مرجوع می شود.

اعلام رفع نقص پرونده: در ایم مرحله از مراحل ثبت شرکت ، باز هم مدارک برای تکمیل کردن توسط شما به نشانی شما مرجوع می شود.

پذیرش پرونده: تبریک می گویم! شرکت شما با موفقیت ثبت گردید. حال باید یا خودتان یا وکیلی که در سامانه اداره ثبت شرکتها معرفی کردید به همراه اصل وکالتنامه به صورت حضوری به اداره ثبت شرکتها مراجعه نماییدو ضمن پرداخت هزینه های قانونی و امضای ذیل دفاتر مدارک را دریافت نمایید.

9– آگهی در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار

آخرین مرحله از مراحل ثبت شرکت آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار است که هر دو پس از چاپ از طریق پست به آدرس شما ارسال خواهد شد.

  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

پلمپ دفاتر قانونی 1403

 

هدف از ارائه این مقاله آشنایی شما با تعریف پلمپ دفاتر ، مدارک لازم جهت پلمپ دفاتر 1403 و مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری را در سامانه اداره ثبت شرکت ها به صورت تصویری می باشد.

هدف از ارائه این مقاله آشنایی شما با تعریف پلمپ دفاتر ، مدارک لازم جهت پلمپ دفاتر 1403 و مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری را در سامانه اداره ثبت شرکت ها به صورت تصویری می باشد.

تمام سعی ما این است که تمام نکات لازم برای دفاتر پلمپ را به طور دقیق ذکر کرده و شما را با موارد کاربرد دفاتر پلمپ و دلایل رد دفاتر آشنا کنیم.

به این ترتیب می توانید دفاتر پلمپ خود را بدون هیچ گونه مشکلی انجام دهید.

پلمپ دفاتر چیست ؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که پلمپ دفاتر چیست ؟ طبق ماده ۶ قانون تجارت، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت ، به منظور اظهار درآمد ها و هزینه های خود به دفاتر پلمپ نیاز دارند.

به عبارت دیگر، هرگاه یک شرکت به ثبت برسد، باید طبق قانون یک سری دفاتر تهیه نمایند. در این دفاتر هزینه ها و درآمد های شرکت ثبت می شود.

دفاتر روزنامه و دفتر کل و هر دفتری که وزارت دادگستری آن را لازم دانسته باشد، از جمله این دفاتر است. این دفاتر بایستی قبل از اینکه در آنها مطلبی نوشته شوند توسط نمایندگان اداره ثبت پلمپ شود.

پلمپ دفاتر 1403 یکی از موضوعات مهمی است که با نزدیک شدن به آخر سال باید به آن توجه شود. پس اگر هنوز این مهم را انجام نداده اید کافیست در بخش راهنمای پلمپ دفاتر 1403 در این مقاله از جزییات آن و مراحل درخواست پلمپ دفاتر 1403 بهره مند شوید.

در صورتی که دفاتر قانونی ( دفاتر تجاری ) پلمپ نشوند، شرکت جریمه مالیاتی خواهد شد.

انواع دفاتر قانونی

ما در این مقاله جزییات و نکاتی که شما هنگام پلمپ دفاتر 1403 به آن نیاز دارید ذکر می کنیم. اما قبل از آن باید این دفاتر را به طور مختصر تعریف کنیم :

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارایی
  • دفتر کپیه یا اندیکس
  • دفتر روزنامه

دفتری است که شرکت باید روزانه تمام عملیات خود شامل مطالبات ، دیون ، داد و ستد تجاری ، معاملات راجع به اوراق تجاری و به طور کلی تمام فعالیت های مالی خود و حتی وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند را در آن ثبت کند.

به عبارت دیگر ، دفتر روزنامه دفتری است که روزانه ریز هزینه ها و سود و زیان در آن وارد می شود و با توجه به آن مشخص می شود که شرکت در طول روز چقدر درآمد به دست آورده است.

 دفتر کل

دفتری است که شرکت باید تمام معاملات خود را حداقل هفته ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج نموده و انواع مختلف آن را تفکیک و هر نوع آن را در صفحه مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت نماید.

به عبارت دیگر، دفتر کل مانند دفتر روزنامه است یعنی ریز هزینه ها و سود و زیان در آن وارد می شود با این تفاوت که مقادیر به جای آن که به صورت روزانه ثبت شود باید به صورت هفتگی ثبت گردد.

دفتر دارایی

دفتری است که شرکت باید هر سال لیستی کاملی از تمام دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال قبل خود را با جزییات کامل مشخص کرده و در آن دفتر ثبت و امضا نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام شود.

دفتر کپیه

دفتری است که شرکت باید تمام مراسلات و نامه های ارسالی و دریافتی، تلفکس، فاکتورهای خود را در آن ثبت نماید. دفاتر تجاری (به جز دفتر کپیه) بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت باید از طرف اداره ثبت شماره گذاری و امضا و پلمپ شود.

دفاتر دیگری از قبیل دفتر معین، دفتر ضمانت نامه ها، دفتر صندوق و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد که اختیاری است و از نظر قانونی الزامی برای استفاده از آن ها وجود ندارد، بلکه برای تسهیل اداره امور شرکت ها استفاده می شود.

دلیل اینکه این دفاتر به عنوان دفاتر پلمپ ، نام گذاری شده این است که تمام صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شوند.

بنابراین تمام شرکت ها در صورتی که کارکرد داشته باشند برای مشخص کردن عملکرد مالی خود بایستی این دفاتر را تکمیل کرده و ارائه نمایند.

همچنین در صورتی که شرکت فعالیتی هم نداشته باشد برای اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، بایستی دفاتر پلمپ شده خود را سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تحویل دهند.

اشخاص مشمول عملیات پلمپ دفاتر 1403

  • کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند .
  • کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م )
  • اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا ۱۰برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال ۹۱ به بعد بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است.
  • در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارایه می دهند مثل وکلا ، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشتر می باشد.
  • تشکل های قانونی مثل ( انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی )
  • اشخاص زیر بدون در نظر گرفتن حجم فعالیتشان جزء مؤدیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م به حساب می آیند.
  • دارندگان کارت بازرگانی ( واردکنندگان و صادرکنندگان )؛
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه
  • بهره برداری از وزارتخانه ذیربط ؛
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر؛
  • صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی؛
  • فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط
  • طبق ماده ۶ قانون تجارت کلیه تجار مکلفند رویدادهای مالی عملیات تجاری خود را در دفاتر قانونی روزنامه و کل ثبت کنند.

مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر 1403

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی

  • اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
  • تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
  • تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسب

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی

اما مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر تجاری برای اشخاص حقوقی متفاوت است.

بنابراین شرکت هایی که قصد دارند کار پلمپ دفاتر را انجام دهند باید مدارک بیشتری را نسبت به اشخاص حقیقی تهیه نمایند. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضا شده دریافتی از اینترنت
  • تصویر آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی
  • تصویر کارت ملی مدیر عامل
  • اصل یا تصویر وکالتنامه و یا معرفی نامه در خصوص اشخاص دولتی

مهلت ارائه دفاتر سال 1403

اما مسئله مهم این است که چه زمانی باید دفاتر را پلمپ کرد؟ اگر در زمان مقرر شده این کار را انجام ندهید از طرف حوزه دارایی مشمول جریمه خواهید شد.

پس باید زمان اقدام برای اخذ دفاتر پلمپ شده را بدانید. بنابراین لازم است تا با مطالعه بخش مراحل درخواست پلمپ دفاتر ، از جزییات و نکات مهم این موضوع مهم باخبر باشید.

برای اخذ دفاتر پلمپ شده سال، همواره باید سال قبل از آن یعنی پیش از شروع سال مالی جدید اقدام به پلمپ نمود.

برای مثال برای دریافت پلمپ دفاتر 1403 باید تا پایان اسفند سال 1402 اقدام نمود .

مگر اینکه تمام صفحات دفاتر قبل از پایان سال مالی تمام شده و نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت می توانند دفاتر جدید دریافت کنند.

لازم به ذکر است که بهتر است از ابتدا دفتر روزنامه و دفتر کل با تعداد صفحات بالا را انتخاب نمایید تا هزینه پلمپ دفاتر شما زیاد نشود.

حال سوال پیش می آید که دفاتر روزنامه و کل چه شرایطی باید داشته باشند تا پلمپ شوند؟

صفحات دفتر روزنامه و دفتر کل باید دارای شماره ترتیب اعم از ردیف یا مترادف بوده و نخ کشی شده باشد.

متصدی امر کلیه صفحات آن را شمارش و به مهر مخصوص ممهور می نماید.

و تعداد صفحات را در ابتدا و انتهای آن با تصریح به اسم و مشخصات تاجر صاحب دفتر، قید و اعداد را با تمام حروف نوشته و دو طرف آن را با مهر سربی که وزارت دادگستری تهیه نموده پلمپ می کند.

دفتر کپیه نیازی به پلمپ و ثبت ندارد. به موجب ماده‌ 10 قانون تجارت دفتر کپیه دفتری است که تاجر باید کلیه مراسلات، مخابرات و صورت حساب های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت کند.

شرکت مکلف است معاملات خود را در دفاتر یاد شده به ترتیب ثبت کند. تراشیدگی، مخدوش نمودن و گذاشتن صفحات سفید بیش از اندازه به موجب ماده ۱۳ قانون تجارت ممنوع است.

شرکت باید این دفاتر را حداقل تا ۱۰ سال نزد خود نگه دارد.

چرا باید دفاتر را پلمپ کرد؟

قانونگذار برای دفاتر تجاری اهمیت خاصی قائل شده و این دفاتر بین تجار از سندیت برخوردار است.

برای جلوگیری از تقلب و وارد کردن بعضی از اقلام به تاریخ های بعد پیش بینی هایی صورت گرفته است که تا جایی که ممکن است شرکت نتواند بعداٌ ارقامی را در دفاتر خود اضافه کنند.

طبق ماده ۱۱ قانون تجارت ، دفاتر مذکور در ماده ۶ به استثنای دفتر کپیه پیش از آنکه در آن چیزی ثبت شده باشد توسط نماینده اداره ثبت امضا خواهد شد.

برای دفتر کپیه امضای نماینده اداره ثبت لازم نیست ولی باید اوراق آن دارای نمره ترتیبی باشد. حق امضا برای هر صد صفحه با کسور آن دو ریال و به علاوه مشمول ماده ۱۳۵ قانون ثبت اسناد است.

بنابراین دفاتر روزنامه، کل و دارایی و همچنین هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری الزامی دانسته، باید قبل از نوشتن هر چیزی در آن، به وسیله نمایندگان اداره کل ثبت ، مهر و پلمپ شود.

مواردی که نیاز به پلمپ کردن دفاتر دارند

ممکن است برایتان سوال پیش آید که دفاتر پلمپ چه کاربرد و کارایی برای شرکت های مربوطه دارد؟

ارایه اظهارنامه مالیاتی : یکی از مواردی که لازم است دفاتر، پلمپ شوند ارائه اظهارنامه مالیاتی است. در شرکت های بزرگی که دفاتر پلمپ شده خود را ارائه ندهند در آینده با جریمه های سنگینی از سوی دارایی روبه رو می شوند.

اخذ کارت بازرگانی : دومین کاربرد دفاتر پلمپ مربوط به دریافت کارت بازرگانی برای صادرات و واردات است.

این موضوع برای شرکت هایی که اساس کار آنها بر مبنای صادرات و واردات هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل لازم است که این گونه شرکت ها حتما نسبت به دفاتر پلمپ خود اقدام کنند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط هم دفاتر پلمپ خود را ثبت نمی کنند و این موضوع خطر جدی برای آن ها به شمار میرود. حتی گاهی منجر به ورشکستگی آن ها خواهد شد.

مخصوصا برای سازمان هایی که از این قضیه به طور کامل غافل هستند و سال های مالی پلمپ این دفاتر روی هم انباشته شده است. همین موضوع می تواند بعد از گذشت چند سال منجر به جریمه های بسیار سنگینی برای آن ها شود که شاید شرکت را حتی با خطر ورشکستگی روبرو کند.

پس اگر نمی خواهید چنین اتفاق ناخوشایندی برای شما و مجموعه تان پیش آید بهتر است تمامی قواعد و قوانین مربوط به دارایی و اداره ثبت شرکت ها را رعایت کنید. که یکی از مهم ترین آن ها می توان به دفاتر پلمپ اشاره نمود که شرکت را از پرداخت جریمه های مالی سنگین نجات می دهد.

دلایل رد دفاتر قانونی 1403

ممکن است مواردی در شرکت به وجود آید که در انتها باعث رد آن دفاتر شود. چه بسا بهتر است که اعضای هیات مدیره شرکت با این دلایل آشنا شوند تا مرتکب این اشتباهات نشوند.

این دلایل عبارتند از :

  • استفاده از دفاتر سال های گذشته : اولین موردی که منجر به رد دفاتر می شود، استفاده از دفاتر سال قبل است. اگر این خطا اتفاق بیفتد دارایی بلافاصله اقدام دفاتر پلمپ شما را رد کرده و باعث می شود تا تمام زحمات شما از بین برود.
  • ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی : دومین دلیل که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ثبت اطلاعات غیر واقعی از اعضای شرکت و یا صورت حساب های مالی است. این موضوع کاملا برای دارایی و یا اداره ثبت شرکت ها حائز اهمیت بوده و بهتر است چنین اشتباهی در زمینه ثبت اطلاعات غیر واقعی صورت نگیرد.
  • ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یا شعبه شرکت : در صورتی که شرکت شما شعبه و یا نمایندگی در مناطق دیگر نیز داشته باشد بهتر است اطلاعات مربوط به آنها را نیز قید کنید تا از رد دفاتر شما جلوگیری شود. این نکته برای شرکت هایی که شعبه و نمایندگی دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است و لازم است تا به این مورد توجه ویژه ای نمایند.
  • صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده : یکی دیگر از دلایل رد دفاتر برای شرکت ها بیش از حد گذاشتن صفحات سفید می باشد. سعی کنید تا حد امکان صفحات را خالی نگذارید زیرا اداره ثبت شرکت ها به این موضوع بسیار حساس بوده و ممکن است به همین دلیل دفاتر پلمپ شما را رد کند.
  • عدم ثبت یک یا چند فعالیت : تمام فعالیت هایی که طی سال مالی گذشته انجام داده اید را باید ثبت کنید. این مورد باعث می شود که دارایی به شرکت شما بیشتر اعتماد کرده و دفاتر شما را تایید نماید.
  • تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات : پاک کردن و یا از بین بردن مندرجات می تواند منجر به رد دفاتر شما باشد پس در حفظ این اسناد تلاش کنید تا دفاتر پلمپ شما برای این موضوع ساده رد نشود.
  • درصورتی که دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد : این اتفاق زمانی رخ می دهد که پلمپ شکسته شده باشد و یا بند پلمپ پاره شده باشد. این مورد شاید برای شما ساده به نظر آید اما منجر به رد دفاتر پلمپ می شود.

چندین مورد دیگر نیز وجود دارد که منجر به رد دفاتر پلمپ می شود اما در این مقاله نمی گنجد.

لذا پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پلمپ دفاتر و مشاوره برای راهنمای پلمپ دفاتر 1403 و ارائه نکات لازم برای تایید شدن آن با شماره های 45518-021 و 09120253390 تماس بگیرید.

 جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی 1403 چقدر است؟

طبق قانون، اگر از ارائه دفاتر پلمپ خودداری نمایید مشمول جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات خواهید شد.

اگر دفاتر پلمپ شده شرکت، به دلایلی که ذکر شد یا هر دلیل دیگری که در این مقاله آورده نشده ، توسط ممیزان اداره دارایی رد شود، جریمه ای معادل ۱۰ درصد مالیات، در نظرگرفته خواهد شد و این رقم می تواند هر سال، تغییر کند.

  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

ثبت شرکت با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان

خوشبختانه ثبت شرکت در کشور ما ایران یک فرآیند ساده و بدون پیچیدگی است، اما به شرط اینکه در این زمینه دانش و دقت لازم را داشته باشید.

هدف ما در این مقاله این است که پیچیدگی های احتمالی این فرآیند را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید خودتان به تنهایی برای ثبت شرکت اقدام نمایید.

انواع شرکت های قابل ثبت در ایران


اولین و مهمترین گام برای ثبت شرکت، انتخاب نوع شرکت است. شما بایستی با توجه به شرایط و موضوع فعالیت خود مناسب ترین نوع شرکت را انتخاب نمایید.

 

انواع شرکت های قابل ثبت در ایران عبارتند از :

شرکت با مسئولیت محدود
  • قابل ثبت با حداقل دو نفر
  • حداقل سرمایه 1/000/000 ریال
شرکت سهامی خاص
  • قابل ثبت با حداقل ۳ نفر هیئت مدیره و 2 بازرس
  • حداقل سرمایه 1/000/000 ریال
موسسات غیرتجاری
  • قابل ثبت با حداقل ۲ نفر
  • مناسب برای فعالیتهای خدماتی که امور غیرتجاری انجام می دهند
  • مناسب برای موسسات حقوقی، موسات خدماتی، موسسات فرهنگی،
  • حداقل سرمایه 1/000/000 ریال
شرکت دانش بنیان
  • قابل ثبت هم به صورت شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص و موسسه،
  • دانش محور بوده  و بر پایه اختراعات و ابداعات ثبت می شود.
شرکت تضامنی
  • قابل ثبت با حداقل ۲ نفر
  • در صورت وجود بدهی در شرکت، طلب کار می تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء مطالبه نماید
  • در اسم شرکت تضامنی بایستی عبارت «شرکت تضامنی» و حداقل اسم یک نفر از شرکاء نوشته شود.
  • حداقل سرمایه 1/000/000 ریال
  • مناسب برای ثبت صرافی با دارا بودن مجوز صرافی
شرکت تعاونی
  • قابل ثبت با حداقل ۷ نفر اعضای هیئت مدیره و ۲ نفر بازرس
  • با هدف رشد و توسعه اقتصادی
  • مناسب برای اتحادیه ها (مسکن، کشاورزی و… )
شرکت نسبی
  • قابل ثبت با حداقل دو نفر
  • مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه آورده

 

 شرکت مسئولیت محدود

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از اداره ثبت شرکتها، به جرات می توان گفت آمار بیشترین تعداد شرکتهای ثبت شده در ایران متعلق به شرکت با مسئولیت محدود است.

یکی از دلایل مهم افزایش تعداد ثبت این نوع شرکت می توان به تعداد شرکای مورد نیاز برای ثبت شرکت و میزان سرمایه ثبتی اشاره کرد. به این صورت که وقتی تصمیم دارید یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید و سرمایه آن را تعیین کنید، دیگر نیازی به واریز مبلغ به حساب بانک نیست.

بلکه شما تنها با پرداخت هزینه حق الثبت به اداره ثبت شرکتها بدون انجام هیچ گونه واریزی شرکت خود را ثبت می کنید. در واقع شرکا می توانند وانمود کنند که سرمایه شرکت آنها به عنوان مثال یک میلیارد تومان است در حالی که هیچ واریزی صورت نگرفته است .

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین این شرکت با سایر شرکتها، به ویژه شرکت سهامی خاص، وضعیت مدیران شرکت است.

زیرا وقتی تصمیم به ثبت این نوع شرکت گرفتید می توانید مدیران شرکت، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره را از ابتدا برای مدت زمانی نامشخص  به این سمت انتخاب کنید و هر زمان که بخواهید با تشکیل مجامع عمومی سمت ها را تغییر دهید.

همین موضوع از امتیازات قابل توجه و از اختلافات اساسی ثبت شرکت با مسئولیت محدود نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص است.

 شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص از نظر تعداد شرکتهای ثبت شده در ایران، پس از شرکت با مسئولیت محدود ، دومین رتبه را داراست. پس حتما باید ویژگی های جذابی داشته باشد که بیشتر افراد شرکت خود را در قالب شرکت خاص ثبت می کنند.

شرکت سهامی خاص شرکتی است که کل سرمایه آن به تنهایی توسط موسسین آن تامین شده است. در این شرکت حداقل 5 نفر ملزم به ثبت نام هستند که شامل 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس می باشند.

یکی از مهمترین تفاوت های آن با سایر شرکت ها حضور بازرسان اصلی و علی البدل است. در این شرکت انتخاب بازرس اجباری است در حالی که به عنوان مثال در شرکت مسئولیت محدود انتخاب بازرس اختیاری است.

اینفوگرافیک تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود

سرمایه در این نوع شرکت بطور کامل توسط بنیانگذاران آنها تأمین شده اند. از آنجا که مراحل ثبت شرکت های سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها پیچیده و طولانی است،

لذا بسیاری از متقاضیان تمایلی به ثبت شرکت سهامی عام نداشته و در نتیجه درخواست ثبت شرکت سهامی خاص می دهند.

زمانی که تصمیم به ثبت شرکت سهامی خاص می گیرید، لزوماً باید حداقل 35٪ از سرمایه ثابت شرکت خود را در یکی از بانک های معتبر سپرده نمایید.

این یکی از دلایلی است که تعداد ثبت های مربوط به شرکت مسئولیت محدود بیشتر از ثبت این شرکت است. چرا که در شرکت مسئولیت محدود نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نیست.

تفاوت مهم دیگر در مدت زمان فعالیت مدیران ( حداکثر دو سال ) و بازرسان ( حداکثر یک سال ) است.

مدت زمان قبول سمت مدیر عامل و هیئت مدیره از نظر قانونی در شرکت خاص حداکثر دوسال است. سپس می توان با برگزاری جلسه علنی مدت زمان فعالیت مدیران یا بازرسان را تمدید یا تغییر داد.

اما در شرکت با مسئولیت محدود، مدت مدیریت مدیران محدودیت نداشته و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند.

اینفوگرافیک تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود

 

انتخاب نام شرکت

بعد از انتخاب نوع شرکت، لازم است یک نام برای شرکت خود انتخاب کنید. نام شرکت باید منحصر به فرد و قابل قبول باشد.

هنگام انتخاب نام شرکت، نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد زیر قابل تأیید نمی باشد :

  • نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند؛
  • نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد؛
  • نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا با الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند؛
  • نام با نام اختصاری با حروفی که رسما متعلق به دولت باشد. از قبیل ایران، کشور، ناجا: نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.

تبصره: هنگام تعیین نام شرکت، واژه های بیگانه یا غیرمتعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی است که مورد تأیید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.

  • چنانچه هنگام انتخاب نام شرکت تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع ( نظیر آن، ون، ین، هاو با جمع مکسر) یا حذف آن باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
  • چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد، امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد؛
  • واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.
  • اضافه کردن کلمات توصیفی هنگام تعیین نام شرکت از قبیل اصل، نوین، برتر، برترین، نوبه اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود؛
  • اضافه کردن اعداد به نامهایی که سابقه ثبت دارند، پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آنها به صورت حروفی باشد.

تبصره: چنانچه نام پیشنهادی هنگام تعیین نام شرکت مشمول بندهای فوق باشد، فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره، قابل ثبت است.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت است، زیرا با انتخاب اشتباه موضوع فعالیت یا شرکت شما ثبت نشده یا اگر هم ثبت شود برای ادامه فعالیت ممکن است با مشکل مواجه شوید.

به طور کلی برای انتخاب موضوع فعالیت شرکت با ۴ دسته مختلف مواجه هستید:

الف) موضوعاتی که توسط عموم مردم قابل ثبت نبوده و فعالیت در این موضوعات در انحصار دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و عمومی و دولت قرار دارد.

ب) موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از وزارت خانه، سازمان و یا نهاد مرتبط و ذیربط داشته که اصل این مجوز باید به اداره ثبت شرکتها ارائه گردد.

پ) موضوعاتی که در وهله اول برای ثبت نیاز به مجوز ندارند اما بعد از ثبت شرکت و برای فعالیت لازم است برای دریافت مجوز مربوطه اقدام نمایید.

ت) موضوعاتی که در هیچ حالتی نیاز به مجوز خاصی ندارند.

 

اساسنامه شرکت

اساسنامه شرکت سند جامعی است که در آن تمامی اطلاعات مربوط به ساز و کار اداره شرکت، افزایش و کاهش اعضا، اطلاعات مربوط به سهام و… درج می‌شود.

در واقع اساسنامه مهم‌ترین سند یک شرکت است و بارها مورد استناد قرار می‌گیرد.

اساسنامه شرکت همان قانون شرکت است که مواردی مانند اختیارات هیات مدیره، روابط بین شرکا، نحوه اداره شرکت، نحوه تقسیم سود و زیان و… را تعیین می کند.

 

ثبت شرکت خارجی

گروه وکلای بازرگان با افتخار اعلام می کند که برای ثبت شرکت در کشورهای خارجی آماده عقد قرارداد با شما عزیزان می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه انواع شرکت های خارجی مراجعه نموده و شرایط ثبت شرکت در کشور مورد نظر خود را بررسی نمایید.

  • سجاد کارگر