ثبت شرکت

ثبت شرکت در کمترین زمان و با کمترین هزینه

ثبت شرکت

ثبت شرکت در کمترین زمان و با کمترین هزینه

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هریک از شرکت ها تعریف منحصر بفرد، مراحل ثبت متفاوت و شرایط مختص به خود دارند که در این مقاله به تعریف شرکت تعاونی و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی می پردازیم. همچنین تلاش کردیم تا تمام مراحل ثبت شرکت تعاونی در سامانه ثبت شرکتها را به صورت تصویری برای شما آماده سازی کنیم. به این ترتیب خود به راحتی می توانید در سامانه ثبت شرکت ها شرکت خود را ثبت کنید.

همچنین مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه ثبت شرکت تعاونی هستند. پس اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و با دیدن فایل تصویری آموزش ثبت شرکت تعاونی نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 88323274-021 و 09120253390 با مشاوران ما تماس بگیرید.

شرکت تعاونی ، شرکتی است متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی که برای تأمین نیازهای مشترک و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای آن با کمک و همکاری متقابل و با رعایت قانون و مقررات تشکیل می شود . شرکت تعاونی از شخصیت حقوقی و از دارایی مستقل  برخوردار هستند.  لازم به ذکر است که هرگونه ثبت و تغییرات در شرکتهای تعاونی منوط به اجازه از وزارت تعاون است.

ثبت شرکت تعاونی :

شرکت تعاونی یکی از 9 شرکت ذکر شده در قانون تجارت است . شرکت تعاونی پس از شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ، از نظر شرکتهای ثبت شده در ایران رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. برای ثبت شرکت تعاونی حداقل 7 نفر لازم است. برای ثبت تعاونی با هر حرفه و شغلی ، لازم است مجوز را از دفتر اداره کل تعاون شهری که تصمیم دارید شرکت تعاونی خود را در آن شهر ثبت کنید، بگیرید. مقررات متعددی در قانون تعاون وجود دارد. شرکت تعاونی زمانی ایجاد می شود که اساسنامه آن توسط اولین مجمع عمومی عادی شرکت تصویب شود و ساختار هیئت مدیره با تعهد رسمی تعیین شود تا اینکه ابتدا اساسنامه را تصویب کند و سپس آن را برای تصویب نهایی به مجمع عمومی عادی ارائه کند.

 سرمایه لازم برای ثبت شرکت تعاونی :

در شرکت های تعاونی حداقل ۵١% سرمایه توسط اعضای شرکت تامین می شود. البته اعضا می توانند به دلخواه خود تمام سرمایه شرکت را نیز متعهد شوند اما الزاماً تامین حداقل 51% سرمایه به عهده اعضا می باشد. برای تامین مابقی سرمایه یا افزایش آن می توانند از وزارتخانه ها ، سازمان ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی بدون اینکه عضو آن شرکت تعاونی باشند نیز وام بدون بهره بگیرند.

تعداد شرکا برای ثبت شرکت تعاونی :

برای تاسیس شرکت تعاونی وجود حداقل 7 نفر الزامی است ، که از 2 نفر به عنوان بازرس و 5 نفر به عنوان موسسین یا هیئت مدیره و سهامدار تشکیل شده است.

 انتخاب نام شرکت تعاونی :

برای انتخاب نام شرکت تعاونی باید توجه داشته باشید که علاوه بر رعایت تمام قوانین مربوط به انتخاب نام شرکتها بایستی از کلمه تعاونی نیز استفاده شود.

موضوعات شرکت تعاونی :

چه شرکت هایی را می توان به صورت شرکت تعاونی ثبت کرد؟ در واقع چه موضوع فعالیت هایی را می توان در قالب شرکت تعاونی تعریف کرد؟

شرکت تعاونی بسته به موضوع فعالیت های تعاونی به انواع مختلفی تقسیم می شود.  از جمله این شرکتها می توان به تعاونی های تولید ، اعتبارات رایگان خدمات تعاونی و گروه های حرفه ای ، تعاونی های کشاورزی ، دام ، دامپروری ، شیلات ، پرورش و صید ماهی ، تعاونی های معدن اشاره کرد. تعاونی های جامعه مدنی ، تعاونی های توزیع از جمله تعاونی های تجاری ، مصرف کنندگان ، مسکن ، تعاونی های جامع و تعاونی های چند منظوره اشاره نمود.

انواع شرکت تعاونی :

انواع شرکت تعاونی به لحاظ موضوع فعالیت :

با توجه به موضوع فعالیت های متفاوت، شرکت های تعاونی مختلفی داریم:

  • شرکت تعاونی توزیع : نوعی از شرکت های تعاونی است که فعالیت آن در زمینه هایی مانند تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازهای اعضای فعالیت است.
  • شرکت تعاونی مصرف : شرکتی است که به منظور فروش اجناس برای مصارف زندگی اعم از این که اجناس را شرکا ایجاد کرده یا خرید کرده باشند و نفع و ضرر بین شرکا به نسبت خرید هر یک از آن ها تقسیم می شود.
  • شرکت تعاونی تولید : نوعی از شرکت های تعاونی است که برای اشتغال اعضا در امور کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت و معدن و در آخر عمران شهری و روستایی و … فعالیت دارند.

انواع شرکت تعاونی به لحاظ عضویت :

  • شرکت تعاونی عام : در این شرکت تعاونی ، عضویت برای همه آزاد بوده و موسسین می توانند بخشی از سرمایه شرکت را با فروش سهام به عموم مردم تأمین می کنند. در طول فعالیت شرکت ، سرمایه شرکت نباید از ۵ میلیارد ریال کمتر باشد.
  • شرکت تعاونی خاص : در این نوع شرکت، عضویت برای گروهی خاص از قبیل کارمندان، کارگران، دانشجویان ، کشاورزان، زنان، مشاغل خاص و … آزاد است. از این نوع شرکت های تعاونی در بسیاری از ادارات دیده می شود که توسط خود کارمندان تاسیس می شود.

مراحل تشکیل شرکت تعاونی :

  1. در وهله اول باید با توجه به علاقه و توانمندیهای اعضای شرکت و بر حسب نیاز جامعه ، موضوع فعالیت شرکت را به گونه ای انتخاب کنید که متناسب با شرکت تعاونی باشد.
  2. پس از انتخاب موضوع فعالیت ، حداقل 7 نفر متقاضی برای تشکیل تعاونی انتخاب کنید.
  3. درخواست تشکیل تعاونی به همراه  معرفی سه نفر به عنوان هیئت موسس از بین اعضای اولیه را تنظیم و سپس فرم کلیات پیشنهادی مورد نظر را تکمیل نمایید. همچنین لازم است تا مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی را آماده نمایید.
  4. پیشتر ذکر کردیم که باید قبل از ثبت شرکت از اداره کل تعاون استان تهران یا ادارات تعاون شهرستانهای ذیربط موافقتنامه دریافت کنید. بنابراین باید مدارکی که تنظیم کردید را به اداره تعاون محل زندگی خود ارسال نمایید.
  5. حدود 30 تا 40 روز کاری طول می کشد تا مجوز از وزارت تعاون اخذ شود.
  6. نهایتا بایستی مجوز و اساسنامه اظهارنامه به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.
  7. پس از 20 الی 30 روز کاری آگهی ثبت شرکت تعاونی آماده می شود.

برای تشکیل یک شرکت تعاونی ، ابتدا لازم است حداقل ۷ نفر متقاضی حائز شرایط قانونی برای عضویت انتخاب شوند. سپس جلسه مجمع عمومی را تشکیل داده و سه نفر از بین اعضا به عنوان هیئت موسس انتخاب نمایند.

 وظیفه هیئت موسس :

  • تهیه کلیات طرح پیشنهادی و اساسنامه
  • دعوت به عضویت افراد واجد شرایط
  • برگزاری اولین مجمع عمومی عادی پس از موافقت وزارت/ اداره کل تعاون با تشکیل تعاونی
  • آماده سازی طرح توجیهی ضرورت تشکیل تعاونی
  • اعلام تعداد و مشخصات داوطلبان اولیه عضویت ( مهارت ها و تخصصهای آنان در تعاونی های تولیدی )
  • روش تامین سرمایه و دیگر امکانات مورد نیاز برای تشکیل و شروع کار شرکت تعاونی
  • میزان سهمی که هر عضو باید برای تامین سرمایه شرکت خریداری نماید.
  • اعلام نام بانک یا موسسه اعتباری که قرار است حساب جاری در آن افتتاح شود.
  • میزان و نحوه سرمایه گذاری و مشارکت وزارتخانه، سازمان و یا شرکت دولتی، وابسته یا تحت پوشش دولت، بانکها، نهاد انقلاب اسلامی و یا تعاونی دیگر ( البته در صورتی که سازمان های مذکور برای مشارکت یا سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده باشند )

هیئت موسس باید تمام مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی را تهیه نموده و نماینده تام الاختیار به وزارت/ اداره کل تعاون را معرفی نماید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی :

  1. تصویر شناسنامه و کارت ملی هیئت موسس و اعضا
  2. مدارک تحصیلی اعضا و رزومه کار مرتبط با نوع تعاونی
  3. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت
  4. سه نسخه اساسنامه ممهور به مهر اداره تعاون مربوطه
  5. دو نسخه صورتجلسه اولین مجمع عمومی
  6. دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
  7. دو نسخه تقاضانامه تعاونی
  8. دو نسخه شرکتنامه تعاونی
  9. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی
  10. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی (حداقل 35% سرمایه)
  11. اصل مجوز از اداره تعاون مربوطه
  12. تصویر برابر با اصل مدارک احراز اعضا هیات مدیره (شناسنامه و کارت ملی)
  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

ثبت اختراع

ثبت اختراع :

در این مقاله می خواهیم درباره ثبت اختراع و شرایط لازم برای ثبت اختراع : به طور مفصل صحبت کنیم. همان طور که می دانیم زمانی که یک شخص آن چه که در ذهن و فکر خود داشته و آن را بسازد به شرطی که کسی قبلا مانند آن را ثبت نکرده باشد به این فرآیند اختراع گفته می شود.

حال برای اینکه این اختراع منحصر بفرد شود و به نام مخترع آن شناخته شود باید در یک سازمانی به ثبت برسد تا از سوء استفاده های احتمالی مصون بماند. به این عملیات « ثبت اختراع : » گفته می شود که در فرآیند آن به شخص مخترع سندی ارائه می شود که به آن ورقه اختراع گفته می شود.

به عبارت دیگر ورقه اختراع سندی است که جهت بهره برداری انحصاری از اختراع برای مدت محدودی به مخترع داده می شود تا رقبای وی نتوانند از اختراع وی برای تهیه و فروش محصولات سوء استفاده نمایند . این حق انحصاری استفاده از اختراع هنگامی به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت قرار می گیرد که اختراع مطابق مقررات تودیع و به ثبت رسیده باشد ، در غیر این صورت استفاده از اختراع ثبت نشده برای دیگران آزاد تلقی شده و هر کسی می تواند از آن برای تولید محصولات خود استفاده کند .

طبق قانون هر نوع اکتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلف صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که مطابق شرایط و مدتی که در قانون آمده می تواند از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید ، به شرط اینکه اکتشاف یا اختراع مورد نظر طبق قوانین در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد.

مدت اعتبار ورقه اختراع به تقاضای مخترع می تواند ۱۰، ۱۵ یا  حداکثر ۲۰ سال باشد و مدت مزبور صراحتا در ورقه اختراع قید می گردد در چنین صورتی مخترع یا وکیل او حق انحصاری ساخت یا فروش یا اعمال و یا  استفاده از اختراع خود را خواهد داشت.

بیشتر بدانید :

ثبت اختراع

ثبت تغییرات اختراع

گواهی نامه ثبت اختراع

انتقال مالکیت اختراع

استعلام وضعیت اختراع

در چه صورت می توان تقاضای ثبت اختراع داشت؟

  • ابداع هر محصول صنعتی جدید.
  • کشف هر وسیله جدید با اعمال وسایل موجوده به طریق جدید برای تحصیل یک نتیجه با محصول صنعتی یا فلاحتی.

ماده ۳۶ قانون مزبور نیز در مورد جنبه اعلامی بودن ثبت و عدم نیاز به بررسی صحت ادعای مخترع چنین مقرر می دارد : ورقه اختراع به هیچ وجه برای قابل استفاده بودن و یا جدید بودن و یا حقیقی بودن اختراع سندیت ندارد و همچنین ورقه مزبور به هیچ وجه دلالت بر این نمی کند که تقاضا کننده یا موکل او مخترع واقعی می باشد و یا شرح اختراع یا نقشه های آن صحیح است و اشخاص ذینفع می توانند نسبت به موارد مزبور در محکمه ابتدایی تهران ( دادگاه عمومی فعلی) اقامه دعوی کرده و خلاف آن را ثابت نمایند.»

تقاضا و نحوه ثبت اختراع :

در حقوق ایران اختراع یا اکتشاف در رشته های مختلف صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع حق انحصاری می دهد به شرط آنکه اکتشاف یا اختراع مزبور طبق قانون در اداره مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده باشد. مخترع یا مکتشف باید حق استفاده انحصاری از اختراع خود را برای مدت محدود داشته باشد تا هم حق او محفوظ بماند و هم حق اجتماع، و این مدت از لحاظ قانون ایران بنا به تقاضای مخترع ممکن است ۵، ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال است.

نکته بسیار مهم که رعایت نمی شود:

پس از بیست سال به شرط پرداخت اقساط سالیانه از انحصار مخترع خارج می شود و به تصرف اجتماع در می آید. علاوه بر آن اختراع باید در مدت حداقل ۵ سال به طور عملی استفاده شود در غیر این صورت انصراف از استفاده محسوب می شود.

بنا به ماده ۲۷ قانون ثبت اختراع هر کسی که ادعای ابداع هر نوع محصول صنعتی جدید و کشف هر وسیله جدید یا اعمال وسایل موجود به طریق جدید برای رسیدن به یک نتیجه یا محصول صنعتی یا فلاحتی باشد می تواند تقاضای ثبت نماید .

عدم پذیرش تقاضای ثبت اختراع :

در شرایط زیر تقاضای ثبت اختراع نمی تواند پذیرفته شود.

  •  نقشه های مالی
  •  هر اختراع یا اکتشاف که مخالف انتظام عمومی و برخلاف عفت عمومی و یا مخالف حفظ سلامت عمومی باشد.
  • فرمولها و ترکیبات دارویی

کسی که پس از ثبت ، از حق انحصاری اختراع خود استفاده کنند بایستی هر سال حق الثبت قانونی خود را به صندوق ثبت پرداخت نمایند .

این امر نشاندهنده تمایل صاحب اختراع به ادامه حق انحصاری اختراع خود است در غیر این صورت ورقه اختراع ، پس از انقضای 3 ماه (برای مهلت پرداخت اقساط) و ۳ ماه دیگر به عنوان آخرین مهلت ( با پرداخت دو برابر حق الثبت) ، از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

علاوه بر این مخترع بایستی تا ۵ سال پس از تاریخ ثبت اختراع خود آن را برای استفاده عموم عرضه نماید. در غیر اینصورت اختراع او باطل شده و دیگر نمی تواند از آن بهره مند شود.

صاحب ورقه اختراع می تواند مالکیت و یا امتیاز استفاده از حق اختراع خود را کلا یا جزیی به دیگری منتقل نماید. مشروط به آنکه معامله طبق سند رسمی انجام شده و در دفتر نیز به ثبت برسد وگرنه معامله مذکور نسبت به اشخاص ثالث معتبر نخواهد بود .

هرگاه معامله در خارج از ایران انجام شود زمانی در ایران نسبت به اشخاص ثالث معتبر خواهد بود که در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده باشد.

هرگاه ورقه اختراع از طریق ارث منتقل شده باشد مالک جدید زمانی می تواند از مزایای قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات بهره مند شود که انتقال مزبور را به ثبت رسانیده باشد.

مدارک لازم برای ثبت اختراع :

  • تنظیم اظهارنامه مورخ و امضا شده
  • طبق نمونه های چاپی در ۳ نسخه با نکات مندرج در ماده ۲۲ قانون ثبت علامت واختراعات به زبان فارسی . اظهارنامه باید دارای ضمائم مقرر در ماده ۲۳ قانون ثبت علامت و اختراعات حاوی موارد ذیل باشد:
  • توصیف مشروح اختراع و یا وسیله جدیدی که برای آن تقاضای ورقه اختراع می شود در ۳ نسخه.
  • نقشه هایی که برای فهم توصیف مزبور لازم می باشد در ۳ نسخه .
  • قبض صندوق اداره ثبت اسناد حاکی از پرداخت وجوه مذکور در ماده ۳۲ قانون ثبت علامت و اختراعات .
  • وکالتنامه ، در صورتی که اظهارنامه توسط وکیل تسلیم شده باشد.
  • رعایت مواد ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ آیین نامه مزبور راجع به زبان خارجی و مقیاس نقشه ها و نحوه توصیف اختراع.

مراحل ثبت اختراع :

  • شعبه مزبور پس از دریافت اظهارنامه و ثبت و تطبیق نسخ آن نسخه دوم را پس از تایید به متقاضی به عنوان رسید مسترد می دارد. متصدی شعبه مکلف است که ظرف مدت ۱۵ روز اظهارنامه و ضمائم مربوطه را مورد بررسی قرار داده و در صورت داشتن نواقص ، مراتب را به طور کتبی به متقاضی اعلام نماید. در صورتی که شخص متقاضی مقیم ایران باشد ، ظرف 2 ماه و اگر در خارج باشد ظرف 6 ماه (با حق یکبار تمدید مهلت ) باید در مورد رفع نقص مزبور اقدام نماید. در غیر این صورت اظهارنامه مورد نظر مردود شناخته شده و متقاضی فقط می تواند در این مورد با استناد به ماده ۲۹ قانون ثبت علامت و اختراعات به دادگاه عمومی اعتراض نماید
  • در صورتی که اظهارنامه صحیح و قانونی تشخیص داده شود ، اختراع در دفتر مخصوصی با رعایت مواد ۳۰ تا ۳۳ قانون ثبت علامت و اختراعات به ثبت می رسد.
  • هر تغییر یا تکمیلی که در مدت اعتبار ورقه اختراع مربوط به اختراع مورد نظر رخ دهد ، تابع مقررات درج شده در مواد ۲۳ و ۲۴ قانون ثبت علامت و اختراعات خواهد بود. طبق ماده ۳۵ قانون ثبت علامت و اختراعات برای تغییر یا تکمیل، ورقه اختراع در تکمیل ورقه اصلی صادر می گردد و ورقه تکمیلی جدید تابع مقررات حاکم بر ورقه اصلی خواهد بود .
  • ضمنا مدت اعتبار ورقه تکمیلی نمی تواند از مدت اعتبار ورقه اصلی تجاوز نماید.

هزینهثبت اختراع : :

هزینه ثبت اختراع به شرح زیر تعیین گردیده است :

  • حق الثبت اظهارنامه اختراع برای متقاضیان غیرایرانی بدون احتساب بهای ورقه سی و پنج هزار ریال .
  • حق الثبت اختراع برای متقاضیان غیرایرانی در ده سال اول علاوه بر حق الثبت اظهارنامه درست هزارریال .
  • حق الثبت اختراع برای متقاضیان غیر ایرانی در ده ساله دوم علاوه بر حق الثبت اظهارنامه پانصدو پنجاه هزارریال
  •  حق الثبت معاملات و انتقالات مربوط به اختراع مطابق تعرفه حق الثبت اسناد رسمی خواهد بود. .
  •  ودیعه مربوط به دادخواست اعتراض برای غیر ایرانی ها چهل هزار ریال.
  • حق الثبت هر تغییر در اختراع برای غیر ایرانی ها چهل و پنج هزار ریال .
  • حق الثبت انتقال اختراع وسیله ارث مقطوعا پنجاه هزار ریال .

اعتراض به ثبت اختراع :  :

  • ثبت اختراع که در روزنامه رسمی منتشر می گردد به اشخاص ذینفع حق می دهد که به دادگاه رجوع کرده و تقاضای صدور حکم بطلان ورقه اختراع را در موارد زیر بنمایند .
  • اختراع جدید نباشد.
  • اختراع مخالف ماده ۲۸ قانون صادر شده باشد. است .
  • اختراع مربوط به طریقه علمی صرف بوده و عملا قابل استفاده صنعتی با فلاحتی نباشد.
  • ۵ سال از تاریخ صدور ورقه اختراع گذشته و اختراع به موقع استفاده عملی گذاشته نشده باشد.

بنا به ماده ۴۲ قانون ثبت علامت و اختراعات هر شخص معترض می تواند به تمام اسناد و اوراق مربوط به ثبت اختراع که در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی موجود است مراجعه کرده و از آنها رونوشت مصدق تهیه نماید .

اعتراض نامه باید با رعایت مواد ۵۱ تا ۶۰ قانون ثبت علامت و اختراعات تنظیم گردد. به دعاوی حقوقی یا جزایی مربوط به ورقه اختراع در دادگاههای عمومی تهران رسیدگی می شود .

در صورتی که در دعاوی جزایی جرم در خارج از تهران واقع یا کشف و یا متهم در خارج از تهران دستگیر شده باشد تحقیقات مقدماتی در محل ارتکاب با کشف جرم و یا دستگیری متهم به عمل آمده و پرونده برای رسیدگی به دادگاههای جزایی تهران ارجاع می شود..

چنانچه در حین رسیدگی به امر جزایی ، متهم در مقام دفاع از خود موضوع مالکیت علامت تجاری یا اختراع را مطرح کند، دادگاه کیفری باید در این زمینه رسیدگی و حکم لازم را صادر نماید ( مواد ۴۶ تا ۴۸ قانون ثبت علامت و اختراعات).

و خواهان باید به دادخواست خود مدارک مندرج در ماده ۶۱ (قانون ثبت علامت و اختراعات) را ضمیمه نماید. ابلاغ اعتراض نامه طبق آیین دادرسی مدنی صورت می گیرد.

قانونگذار در ماده ۴۸ قانون ثبت علامت و اختراعات ناظر به مواد ۶۳ تا ۶۵ قانون ثبت علامت و اختراعات به خواهان حق داده تا تقاضای صدور قرار تامین دلیل با توقیف محصولات تقلیدی و تقلبی با تقاضای صدور قرار دستور موقت نسبت به عدم ساخت یا فروش یا ورود اجناس مورد نظر را بنماید و مراجع قضائی مکلف به موافقت با تقاضای خواهان می باشند .

ماده ۲۱ قانون ثبت علامت واختراعات به زیان دیده امکان می دهد که خسارت وارده حقوقی یا ضرر و زیان ناشی از جرم مربوط به دعاوی اختراعات و علامت  تجاری را از فاعل زیان مطالبه نماید و خسارات مزبور علاوه برضررهای وارده باید شامل عدم النفع نیز بشود. ولی متاسفانه تبصره ۲ ماده ۵۱۵ قانون آیین دارسی مدنی مصوب ۱۳۷۹خسارت ناشی از عدم النفع را قابل مطالبه نمی داند در صورتی که این امر در امور بازرگانی داخلی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

ثبت برند

تعریف ثبت برند


حق استفاده انحصاری از علامت تجاری فقط به کسی تعلق می گیرد که آن را به ثبت رسانده است  . ثبت علامت تجاری که در ایران با ثبت برندشناخته می شود کاملا اختیاری است مگر در مواردی که قانون ثبت آن را الزامی دانسته باشد . به عنوان مثال ، برای جلوگیری از تقلب و تقلید و تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود، نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی بر روی تمام اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی الزامی است.

تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مشروحه در ماده ۵ اعم از آنکه در داخل ایران و یا در خارج ساخته و وارد کشور شده و در بازار تحت اسم مشخصی با نصب برچسب به معرض فروش قرار می گیرند باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح گردد :


  • نام تجاری و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا.
  • شماره ثبت برند در ایران .
  • از زمان اعلام وزارت بهداشت ، شماره و تاریخ اجازه وزارتخانه مزبور برای ساختن یا به معرض فروش گذاشتن در ایران نیز الزامی است.
  • علائمی که برای اجناس ساخت ایران انتخاب می شوند و دارای کلمات یا عبارات تفننی می باشند باید به حروف فارسی نوشته شده و استعمال علامت به حروف خارجی به شرطی مجاز دانسته شده که با حروف ریز نوشته شده و کلمات ساخت ایران به آن اضافه گردد .

کلیه کارخانه های داخلی یا خارجی مقیم ایران و همچنین شعبات و نمایندگان تجارتخانه ها و تولیدکنندگان و واردکنندگان به طور عموم مکلف به رعایت موارد مذکور می باشند.


نصب و ثبت اجباری علائم در موارد زیر ، در صورتی که به طور مستقیم از خارج بوسیله آزمایشگاه با کارخانه با فروشنده اختصاصی آنان وارد نشود از اجرای ثبت علامت در ایران الصاق برچسب نامبرده معاف می باشد.


  • نمونه هایی که عبارت (نمونه) روی آن قید شده و فروش آن ممنوع باشد .
  • اجناسی که مستقیما برای مصارف خصوصی که زیادتر از مصرف شخصی نباشد به ایران وارد شود ، برچسب موصوف در آیین نامه باید به نحوی بر روی کالا نصب شود که نتوان آن را از روی جلد یا ظروفی که در آن کالا به معرض فروش گذاشته می شود به سهولت برداشت و تنظیم برچسب باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده و علامت و شماره ثبت برند و از هنگامی که وزارت بهداشت اعلام می کند ، شماره و تاریخ اجازه فروش در ایران خوانا باشد.
  • ضمنا نوشته های مذکور بر روی برچسب کالاها ممکن است به زبان خارجی یا ایرانی یا هر دو باشد. یکی دیگر از موارد قانون ثبت شرکت و ثبت برند اجباری ۲۹ خرداد ۱۳۳۴ در امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و قانون ۲۲ تیرماه ۱۳۴۶ با اصلاحات بعدی راجع به مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی می باشد که ثبت داروهای اختصاصی و کسب پروانه از وزارت بهداشت را تحت شرایط مندرج در مواد مذکور الزامی دانسته و مجازات جزایی نیز برای متخلفین پیش بینی نموده است .

تقاضای ثبت برند و علامت باید در اظهار نامه ثبت علامت بازرگانی در سه نسخه روی نمونه های چاپی از طرف متقاضی با وکیل وی تهیه و تسلیم گردد .


اظهارنامه مذکور باید دارای تاریخ و امضا بوده و حاوی نکات زیر باشد:


  • امضا کننده اظهارنامه ثبت برند ، صاحب علامت .
  • اقامتگاه قانونی (شخص حقیقی یا حقوقی ).
  •  رشته تجارت با نوع صنعت اسم و اقامتگاه اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ و اخطار را دارند.
  • شرح و توصیف علامت مثلا اگر نوشابه به نام کوثر باشد عبارت کوثر در وسط ذوزنقه با تصویر بیضی دربالای ذوزنقه با تصویر بیضی دربالای ذوزنقه نوشته می شود.
  • طرز مخصوص استفاده از علامت مانند اینکه قید شود به وسایل مختلف به هر شکل و رنگ و اندازه و نوع چاپ.

اظهارنامه باید دارای ضمایم زیر باشد:


  • نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالت نامه در صورتی که تقاضای ثبت برند توسط وکیل به عمل آید.
  • ده عدد نمونه علامت به طریقی که استعمال می شود به علاوه نمونه های اضافی به تعداد یک نمونه برای هر طبقه اضافی که در خواست می شود.
  • درخواست کننده باید بر روی هر اظهار نامه یک نمونه علامت را الصاق و آن را امضا نماید ، نمونه سوم در موقع ثبت برند بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود.
  • علامتی که برجسته یا گود در روی شی ای نشان داده می شود بر روی کاغذ نقش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند.
  • بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات زده می شود، به طریقی یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بر روی صفحه قرار گیرد.
  • یک کلیشه برای چاپ علامت و به طور وضوح ( ابعاد کلیشه مزبور نباید از ۱۰ سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند ) در صورت که علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و دارای هیچ گونه تصویر و حروف مخصوصی نباشد تقاضا کننده مجبور به ضمیمه کردن کلیشه نخواهد بود.
  • در صورتی که ثبت برند در خارج انجام شده باشد تسلیم رونوشت گواهی شده از طرف اداره صادر کننده آن به زبان اصلی به انضمام ترجمه غیر رسمی آن به فارسی به مسئولیت تقاضا کننده الزامی است.

سازمان ثبت اختراعات و علامت تجاری پس از دریافت اظهارنامه ، نحوه تنظیم آن را با مقررات تطبیق، و مراتب را در دفتر ثبت می کند سپس نسخه دوم اظهارنامه را امضا و مهر نموده به متقاضی به عنوان رسید مسترد می دارد .

سازمان ثبت اختراعات و علامت تجاری مکلف است که ظرف ۱۵ روز اظهارنامه و سایر مدارک مذکور را مورد بررسی قرار داده و چنانچه نواقصی در آنها مشاهده نماید مراتب را جهت رفع نقص به متقاضی ابلاغ کند.

اما در صورت کامل بودن اظهارنامه ثبت برند ، علامت مورد تقاضا را به ثبت رسانیده و مراتب را در روزنامه رسمی با قید نام و نشانی صاحب علامت و کالاهایی که در آنها از علامت استفاده می شود آگهی نماید.

در صورتی که ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذینفع به عمل نیاید، اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت برند رسانیده و گواهی ثبت علامت یا همان گواهی ثبت برند را به درخواست کننده تسلیم می نماید.

سازمان ثبت اختراعات و ثبت برند و علامت تجاری  ظرف ۳۰ روز پس از ثبت برند، آگهی مجدد در روزنامه رسمی منتشر می نماید که باید حاوی کلیه نکات مندرج در ماده ۱۱ آیین نامه باشد. قانونگذار به اداره ثبت و اشخاص ثالث ذینفع حق داده که چنانچه علامت مخالف مقررات قانونی به ثبت رسیده باشد ، براساس مواد ۱۶  تا ۲۳ قانون  ثبت اختراعات و علامت تجاری اعتراض را مطرح نماید و به دعاوی مطروحه مربوط به علامت تجاری در دادگاههای تهران با رعایت مواد ۴۶ قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری ( ۶۳ و ۶۴ و ۶۵) رسیدگی می شود.

اعتبار علامت تجاری از تاریخ تسلیم اظهارنامه به مدت ۱۰ سال می باشد و صاحب علامت می تواند پس از انقضای مهلت مزبور ظرف ۶ ماه به تمدید یا تجدید ثبت برند خود اقدام کند.


هزینه ثبت برند


  • حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیرایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار ریال .
  • حق الثبت علامت ، قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعا بیست و هشت هزار ریال .
  • حق الثبت علامت ، قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعا یک میلیون و دویست هزارریال .
  • برای هر طبقه محصول اگرچه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه وحق الثبت علامت پنج هزار ریال .
  • برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هرطبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار ریال .
  • حق الثبت معاملات و انتقالات مربوط به علامت مطابق تعرفه حق الثبت اسناد رسمی خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند


1- شخصیت حقیقی

• کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
• نمونه آرم یا لوگو تایپ نوشتاری برند (اختیاری)
• اگر برند لاتین باشد یا حتی ریشه عربی داشته باشد داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
• مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، کسب، جواز کارگاهی یا صنعتی )
• اطلاعات تماس

2- شخصیت حقوقی :

• کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان حق امضا
• روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات هیئت مدیره شخص حقوقی
• نمونه آرم یا لوگو و تایپ نوشتاری برند (اختیاری)
• اگر برند لاتین باشد یا حتی ریشه عربی داشته باشد داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
• مجوز فعالیت ( پروانه بهره برداری، کسب، جواز کارگاهی یا صنعتی)
• اطلاعات تماس

مراحل لازم برای ثبت برند :

برای مشاهده مراحل ثبت برند به لینک زیر مراجعه کنید.

https://ثبتشرکت.com/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af/


  • سجاد کارگر