چرا باید ثبت شرکت کنیم؟
قبل از اینکه اقدام به ثبت شرکت کنید باید از خود بپرسید که چرا باید شرکت ثبت کنم؟ زمان برنامه ریزی برای ثبت شرکت و راه اندازی شرکت، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. تمام جوانب کار را بررسی کرده تا بتوانید با اطمینان شرکت خود را ثبت کنید.
سعی کنید که در مورد انواع مختلف شرکت اطلاعات خود را تکمیل کنید تا با ویژگی های هر یک از شرکت ها آشنا شوید. سپس با توجه به اطلاعات موجود در مقاله راهنمای ثبت شرکت می توانید کار ثبت خود را انجام دهید.
اگر اطلاعات کاملی درباره انواع شرکت های تجاری ندارید می توانید به بخش ثبت شرکت در منوی اصلی رفته و مقاله های مربوطه را مطالعه نمایید.
هدف از ارائه این مقاله پاسخگویی به کسانی است که می خواهند شرکت ثبت کنند. ممکن است برای ثبت شرکت سوالات بیشماری برایتان پیش آید اما پاسخ مناسبی برای آن نداشته باشید. در این جا سعی داریم تا آنجا که امکانپذیر است پاسخگوی بیشتر سوالاتتان باشیم.
همچنین مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه ثبت شرکت هستند. پس اگر در مرحله ای به مشکل بردارید و با نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 02188323274 و 0912025339 با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.
در این مقاله سعی داریم تا شما را با 8 مرحله لازم برای ثبت یک شرکت رویایی آشنا کنیم:
ایده خود را تایید کنید : برای انتخاب و تایید اعتبار ایده خود ، باید خود را به جای مشتریان آینده قرار دهید تا بتوانید سوالات و نیاز های آن ها را پاسخگو باشید.
یک بنیانگذار پیدا کنید : برای تاسیس شرکت های نوپا از دو موسس یا بیشتر استفاد کنید تا احتمال موفقیت شما بیشتر شود.
ایجاد یک مدل برای کسب و کار : این مدل باید به گونه ای ایجاد شود که نشان دهنده ساختار نهایی و نحوه عملکرد ایده شما باشد. به این ترتیب بهتر می توانید به درآمدزایی در بازار واقعی دست پیدا کنید.
روی برنامه تجاری خود کار کنید : برنامه کسب و کار چیزی بیش از هدف است. برنامه تجاری برای شما تصمیم می گیرد که چگونه هر بخش و عنصر از مدل کسب و کار انتخابی شما، در راستای تحقق آن هدف کار می کند.
ایده خود را بسازید: برند سازی مهم است زیرا هویتی به رویای شما می بخشد.
شرکت خود را ثبت کنید : ثبت شرکت دیگر مانند گذشته یک کار خسته کننده و طاقت فرسا نیست. شما همیشه باید شرکت خود را قبل از راه اندازی در بازار در سامانه ثبت شرکتها ثبت کنید.
تامین بودجه برای شروع کار : مهمترین مسئله برای شروع کار تامین کردن بودجه مورد نظر است. اینکه از چه منبعی این بودجه را تامین کنید موضوعی است که باید قبل از ثبت شرکت به آن خوب بیاندیشید.
مرحله ساخت : مرجله شروع به کار پس از تامین بودجه شروع می شود. به این ترتیب می توانید شرکت خود را ثبت کنید.
20 سوالی که باید قبل از ثبت شرکت از خود بپرسید
چرا باید شرکت ثبت کنم؟
اگر صرفا به خاطر اینکه از شغل فعلی خود ناراضی و یا متنفر هستید، یا اینکه یکی از نزدیکان شما این کار را انجام می دهد، بهتر است این کار را انجام ندهید. چرا که آینده شغلی شما خیلی دوام نخواهد داشت. زیرا شما باید بسیار مشتاق و علاقه مند به انجام این کار باشید.
شرکت من چه مشکلاتی را در جامعه حل می کند؟ آیا هدف شرکت من مطابق با نیاز جامعه است؟ آیا شرکت من جایگاه مناسبی در جامعه دارد؟
اگر دیدی از جامعه و نیازهای آن نداشته باشید، هدف شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. شما باید از قبل بررسی کنید که قرار است با ثبت شرکت خود چه مشکلی را در بازار حل کنید. باید شکاف ها و نیاز های جامعه را به گونه ای شناسایی کنید تا کمتر کسی برای برطرف کردن آنها اقدام کرده باشد. در این صورت موفقیت شما بیشتر خواهد بود. حال اگر آن مسائل در دسته علاقه مندی های شما نیز قرار داشته باشد، شما به نقطه شیرین ماجرا رسیده اید.
نیاز اصلی جامعه چیست؟ بازار مصرفی را شناسایی کنید.
نه هیچ محصولی برای همه افراد جامعه تولید شده و نه شرکت ها زمان و منابع لازم برای انجام این کار را دارند. برطرف کردن نیاز جامعه نه تنها به شما در تنظیم استراتژی های بازاریابی و توسعه کارتان کمک می کند ، بلکه می تواند منجر به بازگشت سرمایه شما در دراز مدت شود.
برای راه اندازی شرکت چه میزان بودجه لازم است؟ چگونه می توان آن وجوه را به دست آورد؟
هر شرکتی به بودجه نیاز دارد اما حداقل بودجه باید وجود داشته باشد که بدون آن شما اصلا نمی توانید کاری را شروع کنید. هر شرکتی باید ارزیابی کند که چقدر سرمایه به عنوان سرمایه اولیه و ضروری شرکت لازم است.
بنابراین باید به خصوص در روزهای اول هزینه های خود را کاهش دهد. سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران می تواند منبع خوبی باشد اما راه های دیگری نیز برای جمع آوری بودجه وجود دارد مانند گرفتن وام بانکی ، سرمایه و کمک های مردمی ، فروش و غیره. اما در دراز مدت، شرکت مجبور است سودآوری کند و برای حفظ خود نمی تواند به وجوه جمع آوری شده وابسته باشد. مدل درآمدی شرکت تعیین می کند که شرکت چگونه هزینه های خود را مدیریت کند و به سودآوری برسد.
آیا من از حمایت شخصی و مالی دوستان و خانواده برخوردار هستم؟
شما هم روزهای خوبی در پیش رو دارید و هم روزهای بد. در کارآفرینی، روزهای بد می تواند بسیار بد باشد. در آن ایام سخت، حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند که سرحال و خوش بین باشید.
آیا ایده کسب و کارتان قابل گسترش است؟ اگر نه، چگونه می توانم آنرا گسترش دهم؟
برای گسترش دادن یک تجارت، شما بایستی قابلیت اداره کردن مشتریان زیاد را داشته باشید. کسب و کارها برای موفقیت نیاز به رشد اقتصادی دارند. اگر نمی توانید رشد شغلی خود را در آینده تصور کنید ، باید از خود بپرسید که چه تغییراتی در مدل کسب و کار ایجاد کنم تا سبب گسترش آن شده و به رشد آن کمک کند.
چه کسی رقیب است؟ در واقع چه کسی قبلا همین کار را انجام داده است؟
اول بودن همیشه شگفت انگیز و عالی است. اما گاهی دوم بودن نیز مزایای خود را دارد. زمانی که شما یک موضوع فعالیت کاملا جدیدی انتخاب می کنید، برای اینکه مشتری ها با آن آشنا شوند، بایستی سرمایه گذاری های زیادی در قالب تخفیف و تبلیغات انجام شود. به این صورت تصور کنید که قبل از شما کسی تمام کارهای سخت آن زمینه را برای شما انجام داده است و شما فقط وارد ماجرا شده و بازی را می برید. صرف نظر از این که شما اولین یا دومین یا چندمین نفر در این زمینه هستید ، همیشه باید جزء اولین وظایفتان این باشد که بازار رقابتی را ارزیابی کنید. بنابراین باید تعیین کنید که چه کسی، چگونه و چه کاری را انجام داده است تا بتوانید استراتژی های خود را بر اساس آن قرار دهید.
چه چیزی باعث می شود محصول یا راه حل من متفاوت از رقبا باشد؟
اگر کسی قبلا همان کارهایی را انجام داده است که شما قصد انجام آن را دارید و یا آن را بهتر از شما انجام دهد ، تکرار آن کار دیگر هیچ فایده و نتیجه مثبتی ندارد. اگر چه راه حل یا محصول شما ممکن است در یک فضای یکسان با رقبا اجرایی شود اما باید ارزش منحصر به فردی را برای مصرف کنندگان فراهم کند تا بتواند در دراز مدت دوام یابد .
چگونه می توانم ایده محصول را تست و اعتبار دهم؟
مسلما هیچ کس نمی خواهد پس از صرف تلاش و زمان و منابع زیاد برای تبدیل ایده بزرگ به واقعیت و راه اندازی آن در بازار متوجه شود که آن ایده خیلی هم عالی نبوده است.
اینجاست که باید به سراغ آزمایش ایده و تحقیقات بازار برویم. روش های گسترش محصولات نسبتاً جدیدتر به شما این امکان را می دهد که ایده های خود را تنها در یک هفته آزمایش کنید. اگر با مخاطب مورد نظر خود به نتیجه برسید، می توانید به جلو حرکت کنید و راهتان را ادامه دهید. در غیر این صورت، هنوز هم برای از صفر شروع کردن دیر نیست.
آیا حاضر هستم برای رسیدن به موفقیت ، زمان و منابع و سرمایه لازم را بدهم؟ چه فداکاری ها و خطراتی را حاضرم تا برای تجارت خود انجام دهم؟
شروع هر کاری به زمان، فداکاری و خطرات زیادی نیاز دارد . اگر فکر می کنید رئیس بودن به معنای خونسرد بودن است در اشتباه محض هستید. اگر شغل شما 8 ساعت از وقتتان را می گیرد، داشتن یک شرکت شخصی ممکن است دو برابر آن به اضافه تعطیلاتتان وقت شما را بگیرد. در فاز اولیه راه اندازی شرکت شما ممکن پس اندازتان مانند یک کوه یخ تمام شود. بنابراین قبل از تصمیم گیری برای راه اندازی ، باید برای همه این موارد خود را آماده کنید.
آیا من مهارت و توانایی های لازم برای شروع و مدیریت کار روزانه یک شرکت را دارم؟
باید از خود بپرسید که آیا خودتان توانایی انجام فعالیت های شرکت را دارید یا خیر . 80 درصد کار یک شرکت انجام آن فعالیت هاست . آیا مهارت کارآفرینی لازم را دارید ؟ اگر این گونه نباشد ، چگونه می توانید آنها را کسب کنید؟ چندین دوره ، سمینار و غیره وجود دارد که می تواند به شما دراین زمینه کمک کند و باعث پیشرفت کاری شما شود.
اهداف کوتاه مدت و بلند مدت من از نظر شخصی و مالی، چه برای خودم و چه برای تجارت من چیست؟ آیا می توانم خودم را در 5 یا 10 سال آینده ببینم؟
استراتژی مالی و عملیاتی شما و شرکتتان کاملا به اهداف شما بستگی دارد. نحوه افزایش بودجه ، تعداد تیم مورد نیاز، تعداد کارمند مورد نیاز، ، میزان و نحوه کم کردن هزینه ها و غیره به این اهداف بستگی دارد. از خود بپرسید شرکت شما در 5-10 سال آینده در چه جایگاهی خواهد بود و اگر به اندازه کافی شور و اشتیاق دارید به کارتان ادامه دهید.
آیا از دانش و درک کافی نسبت صنعتی که قصد ورود به آن را دارم برخوردار هستم؟ چگونه تجربه و تحصیلاتم می تواند کمکم کند؟
درک کاملی از صنعتی که شرکت شما در آن قصد فعالیت دارد کاملا ضروری است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک شرکت پوشاک راه اندازی کنید ، دانش صنعت پوشاک ضروری است. همین امر در مورد خودروها ، مواد شیمیایی ، داروسازی یا هر صنعت دیگری نیز برای این ماده صدق می کند. اگر آن صنعت را درک نکردید ، بهتر است که اصلا وارد آن صنعت نشوید. همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که چگونه تحصیلات و تجربه شما می تواند به شما در درک بهتر صنعت کمک کند.
آیا من به یک مؤسس (یا موسسین) برای تجارتم نیاز دارم؟ اگر بله ، مؤسسین چه مهارتهای تکمیلی برای عملکرد صحیح و موفقیت آمیز تجارت لازم دارند؟
افراد در تمام زمینه ها متبحر نیستند. شما ممکن است در زمینه محصولات و مهندسی یک فرد عالی ای باشید اما هنوز در مهارت های بازاریابی یا مالی دانش کافی نداشته باشید. یک تیم مؤسس بهتر است تمام مهارت های لازم را داشته باشد و به همین دلیل پیدا کردن یک مؤسس مناسب بسیار مهم است. بنیان گذاران نه تنها باید مهارت های خود را با یکدیگر تکمیل کنند بلکه باید نظر خود را با نهایت اشتیاق به اشتراک بگذارند. انتخاب صحیح همکاران یکی از دشوارترین و اساسی ترین اقدامات برای شروع یک شرکت است.
چه ساختار سازمانی برای شرکت من در کوتاه مدت و بلند مدت نیاز است؟
یک شرکت کوچک می تواند با یک ساختار مسطح بهتر کار کند و هرچه بزرگتر شود ، ساختار آن سلسله مراتب تری می شود. انواع مختلفی از ساختارها مانند کاربردی ، تقسیم کننده ، ماتریس و غیره وجود دارد و شما باید بفهمید که کدام ساختار در چه مرحله ای برای شرکت شما بهینه و مناسب است.
به چه تعداد کارمند نیاز دارم؟
به هزینه ها و توانایی مالی خود بیندیشید. توقع و انتظار خود را از هر کارمند بسنجید. هنگام شروع کار، کیفیت بیش از کمیت اهمیت دارد. یک کارمند بزرگ می تواند برابر با ده ها تن از کارمندان متوسط باشد. استخدام بیشترین اولویت را دارد. شکل گیری تیم اولیه کار بسیار سخت و دشواری است.
چگونه ساختار قانونی برای شرکت من تنظیم شده است؟
این یکی از مهمترین تصمیمات هنگام راه اندازی یک شرکت جدید است. انتخاب شما بستگی به عواقب مالیاتی و میزان ریسک پذیری شما دارد. بسته به این دارد کدام ساختار قانونی را طبق نیاز خود انتخاب کنید : شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، موسسه انفرادی و غیره.
برای اینکه بدانید کدام ساختار مناسب شرایط شماست بهتر است مقاله انواع ثبت شرکت را مطالعه نمایید. در این صورت متوجه می شوید که کدام نوع شرکت با شرایط شما تطابق بهتری دارد. به عنوان مثال، شرکت با مسئولیت محدود نمی تواند وام و تسهیلات بانکی بگیرد اما در شرکت سهامی خاص شما می توانید برای اخذ وام بانکی اقدام کنید.
از آنجا که این دو نوع شرکت جزء محبوب ترین شرکت های ثبت شده در ایران هستند، بهتر است با خصوصیات و ویژگی های هریک از آنها و تفاوت آنها آشنا شویم. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله تفاوت بین شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص مراجعه نمایید.
چه مالیاتی باید بپردازم؟ چه هزینه های دیگری مانند بیمه را باید در نظر بگیرم؟ چه شرکت هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟
شما باید بدانید که چگونه به عنوان بنیان گذار، دید مالیاتی خود را هدایت کنید؟ مالیات و بدهی ها بسته به ساختار قانونی شرکت متفاوت هستند. به عنوان مثال، شرکت های دانش بنیان غیرمستقر در پارک علم و فناوری 15 سال از تاریخ شروع مجوز و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری 20 سال از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین ثبت شرکت در مناطق آزاد 20 سال معافیت مالیاتی دربر دارد. شرکتهای نوپا باید قطعا در شرایطی که اتفاقات ناخوشایند رخ می دهند ، خود را بیمه کنند .
آیا من آماده هستم که برای سرمایه گذاری ، تبلیغات و غیره با بسیاری از مردم دیدار کنم؟
راه اندازی یک شرکت جدید به معنای رفتن به کنوانسیون ها ، سمینارها ، کارگاه های آموزشی و برقراری ارتباط با افراد بیشتر است. بعضی اوقات برای جذب افراد ، جلب ایده هایی برای سرمایه گذاران بالقوه ، گوش دادن به ایده های کارآفرینان دیگر لازم باشد در برخی روزها با صدها نفر در ارتباط باشید. اگر فکر می کنید که فرد خجالتی ای هستید و فکر همه اینها باعث ناراحتی شما می شود ، شاید این مسیر درستی برای شما نباشد.
در صورت تمایل چگونه می توانم از چند سال کار خود خارج شوم و چگونه می توانم مسئولیت ها را در چنین مواردی منتقل کنم؟
ممکن است بخواهید شرکت را بعد از چند سال به یک شرکت بزرگتر بفروشید یا خودتان از این شرکت خارج شوید. کلیه شرایط و قوانین را با دقت ارزیابی کرده و از همه گزینه های موجود در ذهن خود یادداشت کنید. حتی عرضه اولیه سهام شرکت می تواند یک استراتژی مناسب برای خروج باشد. تمرکزتان باید این باشد که سربلند و با جیب پر سود شرکت را ترک کنید. انتقال مسئولیت ها باید با برنامه ریزی درست در کسب و کار و با دقت تمام انجام شود تا شرکت حتی در غیاب شما عملکرد خوبی داشته باشد. فکر زیادی باید در انتخاب جانشین شما انجام شود.
انتظار می رود که با خواندن این مقاله پاسخ سوالاتی که برای ثبت شرکت در ذهن خود داشتید را یافته باشید. بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه شرکتی ثبت کنید بایستی به شما این مژده را دهیم که می توانید خود به تنهایی در سامانه ثبت شرکتها کار ثبت خود را انجام دهید.
اما اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 88323274-021 و 09120253390 با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.