ثبت شرکت

ثبت شرکت در کمترین زمان و با کمترین هزینه

ثبت شرکت

ثبت شرکت در کمترین زمان و با کمترین هزینه

۴ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ثبت شرکت

چرا باید ثبت شرکت کنیم؟

قبل از اینکه اقدام به ثبت شرکت کنید باید از خود بپرسید که چرا باید شرکت ثبت کنم؟ زمان برنامه ریزی برای ثبت شرکت و راه اندازی شرکت، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. تمام جوانب کار را بررسی کرده تا بتوانید با اطمینان شرکت خود را ثبت کنید.

سعی کنید که در مورد انواع مختلف شرکت اطلاعات خود را تکمیل کنید تا با ویژگی های هر یک از شرکت ها آشنا شوید. سپس با توجه به اطلاعات موجود در مقاله راهنمای ثبت شرکت می توانید کار ثبت خود را انجام دهید.

اگر اطلاعات کاملی درباره انواع شرکت های تجاری ندارید می توانید به بخش ثبت شرکت در منوی اصلی رفته و مقاله های مربوطه را مطالعه نمایید.

هدف از ارائه این مقاله پاسخگویی به کسانی است که می خواهند شرکت ثبت کنند. ممکن است برای ثبت شرکت سوالات بیشماری برایتان پیش آید اما پاسخ مناسبی برای آن نداشته باشید. در این جا سعی داریم تا آنجا که امکانپذیر است پاسخگوی بیشتر سوالاتتان باشیم.

همچنین مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه ثبت شرکت هستند. پس اگر در مرحله ای به مشکل بردارید و با نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 02188323274  و 0912025339  با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با 8 مرحله لازم برای ثبت یک شرکت رویایی آشنا کنیم:

ایده خود را تایید کنید : برای انتخاب و تایید اعتبار ایده خود ، باید خود را به جای مشتریان آینده قرار دهید تا بتوانید سوالات و نیاز های آن ها را پاسخگو باشید.

یک بنیانگذار پیدا کنید : برای تاسیس شرکت های نوپا از دو موسس یا بیشتر  استفاد کنید تا احتمال موفقیت شما بیشتر شود.

ایجاد یک مدل برای کسب و کار : این  مدل  باید به گونه ای  ایجاد شود که نشان دهنده ساختار نهایی و نحوه عملکرد ایده شما باشد. به این ترتیب بهتر می توانید به درآمدزایی در بازار واقعی دست پیدا کنید.

روی برنامه تجاری خود کار کنید :  برنامه  کسب و کار چیزی بیش از هدف است.  برنامه تجاری برای شما تصمیم می گیرد که چگونه هر بخش و عنصر از مدل کسب و کار انتخابی شما، در راستای تحقق آن هدف کار می کند.

ایده خود را بسازید:  برند سازی مهم است زیرا هویتی به رویای شما می بخشد.

شرکت خود را ثبت کنید :  ثبت شرکت دیگر مانند گذشته یک کار خسته کننده و طاقت فرسا نیست. شما همیشه باید شرکت خود را قبل از راه اندازی در بازار در سامانه ثبت شرکتها ثبت کنید.

تامین بودجه برای شروع کار : مهمترین مسئله برای شروع کار تامین کردن بودجه مورد نظر است. اینکه از چه منبعی این بودجه را تامین کنید موضوعی است که باید قبل از ثبت شرکت به آن خوب بیاندیشید.

مرحله ساخت   : مرجله شروع به کار پس از تامین بودجه شروع می شود. به این ترتیب می توانید شرکت خود را ثبت کنید.

 20 سوالی که باید قبل از ثبت شرکت از خود بپرسید

 چرا باید شرکت ثبت کنم؟

اگر صرفا به خاطر اینکه از شغل فعلی خود ناراضی و یا متنفر هستید، یا اینکه یکی از نزدیکان شما این کار را انجام می دهد، بهتر است این کار را انجام ندهید. چرا که آینده شغلی شما خیلی دوام نخواهد داشت. زیرا شما باید بسیار مشتاق و علاقه مند به انجام این کار باشید.

شرکت من چه مشکلاتی را در جامعه حل می کند؟ آیا هدف شرکت من مطابق با نیاز جامعه است؟ آیا شرکت من جایگاه مناسبی در جامعه دارد؟

اگر دیدی از جامعه و نیازهای آن نداشته باشید، هدف شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. شما باید از قبل بررسی کنید که قرار است با ثبت شرکت خود چه مشکلی را در بازار حل کنید. باید شکاف ها و نیاز های جامعه را به گونه ای شناسایی کنید تا کمتر کسی برای برطرف کردن آنها اقدام کرده باشد. در این صورت موفقیت شما بیشتر خواهد بود. حال  اگر آن مسائل در دسته علاقه مندی های شما نیز قرار داشته باشد، شما به نقطه شیرین ماجرا رسیده اید.

 نیاز اصلی جامعه چیست؟ بازار مصرفی را شناسایی کنید.

نه هیچ محصولی برای همه افراد جامعه تولید شده و نه شرکت ها زمان و منابع لازم برای انجام این کار را دارند. برطرف کردن نیاز جامعه نه تنها به شما در تنظیم استراتژی های بازاریابی و توسعه کارتان کمک می کند ، بلکه می تواند منجر به بازگشت سرمایه شما در دراز مدت شود.

برای راه اندازی شرکت چه میزان بودجه لازم است؟ چگونه می توان آن وجوه را به دست آورد؟

هر شرکتی به بودجه نیاز دارد اما حداقل بودجه باید وجود داشته باشد که بدون آن شما اصلا نمی توانید کاری را شروع کنید.  هر شرکتی باید ارزیابی کند که چقدر سرمایه به عنوان سرمایه اولیه و ضروری شرکت لازم است.

بنابراین باید به خصوص در روزهای اول هزینه های خود را کاهش دهد. سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران می تواند منبع خوبی باشد اما راه های دیگری نیز برای جمع آوری بودجه  وجود دارد مانند گرفتن وام بانکی ، سرمایه و  کمک های مردمی ، فروش و غیره.  اما در دراز مدت، شرکت مجبور است سودآوری کند و برای حفظ خود نمی تواند به وجوه جمع آوری شده وابسته باشد.  مدل درآمدی شرکت تعیین می کند که شرکت چگونه هزینه های خود را مدیریت کند و به سودآوری برسد.

آیا من از حمایت شخصی و مالی دوستان و خانواده برخوردار هستم؟

شما هم روزهای خوبی در پیش رو دارید و هم روزهای بد.  در کارآفرینی، روزهای بد می تواند بسیار بد باشد.  در آن ایام سخت، حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند که سرحال و خوش بین باشید.

آیا ایده کسب و کارتان قابل گسترش است؟ اگر نه، چگونه می توانم آنرا گسترش دهم؟

برای گسترش دادن یک تجارت، شما بایستی قابلیت اداره کردن مشتریان  زیاد را داشته باشید. کسب و کارها  برای موفقیت نیاز به رشد اقتصادی دارند.  اگر نمی توانید رشد شغلی خود را در آینده تصور کنید ، باید از خود بپرسید که چه تغییراتی در مدل کسب و کار ایجاد کنم تا سبب گسترش آن شده و به رشد آن کمک کند.

چه کسی رقیب است؟  در واقع چه کسی قبلا همین کار را انجام داده است؟

اول بودن همیشه شگفت انگیز و عالی است.  اما گاهی دوم بودن نیز مزایای خود را دارد.  زمانی که شما یک موضوع فعالیت کاملا جدیدی انتخاب می کنید، برای اینکه مشتری ها با آن آشنا شوند، بایستی سرمایه گذاری های زیادی در قالب تخفیف و تبلیغات انجام شود.  به این صورت تصور کنید که قبل از شما کسی تمام کارهای سخت آن زمینه را برای شما انجام داده است و شما فقط وارد ماجرا شده و بازی را می برید.  صرف نظر از این که شما اولین یا دومین یا چندمین نفر در این زمینه هستید ، همیشه باید جزء اولین وظایفتان این باشد که بازار رقابتی را ارزیابی کنید. بنابراین باید تعیین کنید که چه کسی، چگونه و چه کاری را انجام داده است تا بتوانید استراتژی های خود را بر اساس آن قرار دهید.

چه چیزی باعث می شود محصول یا راه حل من متفاوت از رقبا باشد؟

اگر کسی قبلا همان کارهایی را انجام داده است که شما قصد انجام آن را دارید و یا آن را بهتر از شما انجام دهد ، تکرار آن کار دیگر هیچ فایده و نتیجه مثبتی ندارد.  اگر چه راه حل یا محصول شما ممکن است در یک فضای یکسان با رقبا اجرایی شود اما باید ارزش منحصر به فردی را برای مصرف کنندگان فراهم کند تا بتواند در دراز مدت دوام یابد .

چگونه می توانم ایده محصول را تست و اعتبار دهم؟

مسلما هیچ کس نمی خواهد پس از صرف تلاش و زمان و منابع زیاد برای تبدیل ایده بزرگ  به واقعیت و راه اندازی آن در بازار متوجه شود که آن ایده خیلی هم عالی نبوده است.

اینجاست که باید به سراغ آزمایش ایده و تحقیقات بازار برویم.  روش های گسترش محصولات نسبتاً جدیدتر  به شما این امکان را می دهد که ایده های خود را تنها در یک هفته آزمایش کنید.  اگر با مخاطب مورد نظر خود به نتیجه برسید، می توانید به جلو حرکت کنید و راهتان را ادامه دهید. در غیر این صورت، هنوز هم برای از صفر شروع کردن دیر نیست.

آیا حاضر هستم برای رسیدن به موفقیت ، زمان و منابع و سرمایه لازم را بدهم؟ چه فداکاری ها و خطراتی را حاضرم تا برای تجارت خود انجام دهم؟

شروع هر کاری به زمان، فداکاری و خطرات  زیادی نیاز دارد . اگر فکر می کنید رئیس بودن به معنای خونسرد بودن است در اشتباه محض هستید. اگر شغل شما 8 ساعت از وقتتان را می گیرد، داشتن یک شرکت شخصی ممکن است دو برابر آن به اضافه تعطیلاتتان وقت شما را بگیرد.  در فاز اولیه راه اندازی شرکت شما ممکن پس اندازتان مانند یک کوه یخ تمام شود. بنابراین قبل از تصمیم گیری برای راه اندازی ، باید برای همه این موارد خود را آماده کنید.

آیا من مهارت و توانایی های لازم برای شروع و مدیریت کار روزانه یک شرکت را دارم؟

باید از خود بپرسید که آیا خودتان توانایی انجام فعالیت های شرکت را دارید یا خیر .  80 درصد کار یک شرکت انجام آن فعالیت هاست . آیا مهارت کارآفرینی لازم را دارید ؟ اگر این گونه نباشد ، چگونه می توانید آنها را کسب کنید؟  چندین دوره ، سمینار و غیره وجود دارد که می تواند به شما دراین زمینه کمک کند و باعث پیشرفت کاری شما شود.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت من از نظر شخصی و مالی، چه برای خودم و چه برای تجارت من چیست؟ آیا می توانم خودم را در 5 یا 10 سال آینده ببینم؟

استراتژی مالی و عملیاتی شما و شرکتتان کاملا به اهداف شما بستگی دارد.  نحوه افزایش بودجه ، تعداد تیم مورد نیاز، تعداد کارمند مورد نیاز، ، میزان و نحوه کم کردن هزینه ها و غیره به این اهداف بستگی دارد.  از خود بپرسید شرکت شما در 5-10 سال آینده در چه جایگاهی خواهد بود و اگر به اندازه کافی شور و اشتیاق دارید به کارتان ادامه دهید.

آیا از دانش و درک کافی نسبت صنعتی که قصد ورود به آن را دارم برخوردار هستم؟ چگونه تجربه و تحصیلاتم می تواند کمکم کند؟

درک کاملی از صنعتی که شرکت شما در آن قصد فعالیت دارد کاملا ضروری است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک شرکت پوشاک راه اندازی کنید ، دانش صنعت پوشاک ضروری است.  همین امر در مورد خودروها ، مواد شیمیایی ، داروسازی یا هر صنعت دیگری نیز برای این ماده صدق می کند.  اگر آن صنعت را درک نکردید ، بهتر است که اصلا وارد آن صنعت نشوید.  همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که چگونه تحصیلات و تجربه شما می تواند به شما در درک بهتر صنعت کمک کند.

آیا من به یک مؤسس (یا موسسین) برای تجارتم نیاز دارم؟ اگر بله ، مؤسسین چه مهارتهای تکمیلی برای عملکرد صحیح و موفقیت آمیز تجارت لازم دارند؟

افراد در تمام زمینه ها متبحر نیستند.  شما ممکن است در زمینه محصولات و مهندسی یک فرد عالی ای باشید اما هنوز در مهارت های بازاریابی یا مالی دانش کافی نداشته باشید.  یک تیم مؤسس بهتر است تمام مهارت های لازم را داشته باشد و به همین دلیل پیدا کردن یک مؤسس مناسب بسیار مهم است.  بنیان گذاران نه تنها باید مهارت های خود را با یکدیگر تکمیل کنند بلکه باید نظر خود را با نهایت اشتیاق به اشتراک بگذارند.  انتخاب صحیح همکاران یکی از دشوارترین و اساسی ترین اقدامات برای شروع یک شرکت است.

چه ساختار سازمانی برای شرکت من در کوتاه مدت و بلند مدت نیاز است؟

یک شرکت کوچک می تواند با یک ساختار مسطح بهتر کار کند و هرچه بزرگتر شود ، ساختار آن سلسله مراتب تری می شود. انواع مختلفی از ساختارها مانند کاربردی ، تقسیم کننده ، ماتریس و غیره وجود دارد و شما باید بفهمید که کدام ساختار در چه مرحله ای برای شرکت شما بهینه و مناسب است.

به چه تعداد کارمند نیاز دارم؟

به هزینه ها و توانایی مالی خود بیندیشید.  توقع و انتظار خود را از هر کارمند بسنجید.  هنگام شروع کار، کیفیت بیش از کمیت اهمیت دارد.  یک کارمند بزرگ می تواند برابر با ده ها تن از کارمندان متوسط ​​باشد. استخدام بیشترین اولویت را دارد.  شکل گیری تیم اولیه کار بسیار سخت و دشواری است.

چگونه ساختار قانونی برای شرکت من تنظیم شده است؟

این یکی از مهمترین تصمیمات هنگام راه اندازی یک شرکت جدید است.  انتخاب شما بستگی به عواقب مالیاتی و میزان ریسک پذیری شما دارد.  بسته به این دارد کدام  ساختار قانونی را طبق نیاز خود انتخاب کنید : شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، موسسه انفرادی و غیره.

برای اینکه بدانید کدام ساختار مناسب شرایط شماست بهتر است مقاله انواع ثبت شرکت را مطالعه نمایید. در این صورت متوجه می شوید که کدام نوع شرکت با شرایط شما تطابق بهتری دارد. به عنوان مثال، شرکت با مسئولیت محدود نمی تواند وام و تسهیلات بانکی بگیرد اما در شرکت سهامی خاص شما می توانید برای اخذ وام بانکی اقدام کنید.

از آنجا که این دو نوع شرکت جزء محبوب ترین شرکت های ثبت شده در ایران هستند، بهتر است با خصوصیات و ویژگی های هریک از آنها و تفاوت آنها آشنا شویم. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله تفاوت بین شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص مراجعه نمایید.

چه مالیاتی باید بپردازم؟ چه هزینه های دیگری مانند بیمه را باید در نظر بگیرم؟ چه شرکت هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

شما باید بدانید که چگونه به عنوان بنیان گذار، دید مالیاتی خود را هدایت کنید؟ مالیات و بدهی ها بسته به ساختار قانونی شرکت متفاوت هستند.  به عنوان مثال، شرکت های دانش بنیان غیرمستقر در پارک علم و فناوری 15 سال از تاریخ شروع مجوز و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری 20 سال از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین ثبت شرکت در مناطق آزاد  20 سال معافیت مالیاتی دربر دارد. شرکتهای نوپا باید قطعا در شرایطی که اتفاقات ناخوشایند رخ می دهند ، خود را بیمه کنند .

 آیا من آماده هستم که برای سرمایه گذاری ، تبلیغات و غیره با بسیاری از مردم دیدار کنم؟

راه اندازی یک شرکت جدید به معنای رفتن به کنوانسیون ها ، سمینارها ، کارگاه های آموزشی و برقراری ارتباط با افراد بیشتر است.  بعضی اوقات برای جذب افراد ، جلب ایده هایی برای سرمایه گذاران بالقوه ، گوش دادن به ایده های کارآفرینان دیگر لازم باشد در برخی روزها با صدها نفر در ارتباط باشید. اگر فکر می کنید که فرد خجالتی ای هستید و فکر همه اینها باعث ناراحتی شما می شود ، شاید این مسیر درستی برای شما نباشد.

در صورت تمایل چگونه می توانم از چند سال کار خود خارج شوم و چگونه می توانم مسئولیت ها را در چنین مواردی منتقل کنم؟

ممکن است بخواهید شرکت را بعد از چند سال به یک شرکت بزرگتر بفروشید یا خودتان از این شرکت خارج شوید. کلیه شرایط و قوانین را با دقت ارزیابی کرده و از همه گزینه های موجود در ذهن خود یادداشت کنید. حتی عرضه اولیه سهام شرکت می تواند یک استراتژی مناسب برای خروج باشد.  تمرکزتان باید این باشد که سربلند و با جیب پر سود شرکت را ترک کنید. انتقال مسئولیت ها باید با برنامه ریزی درست در کسب و کار و با دقت تمام انجام شود تا شرکت حتی در غیاب شما عملکرد خوبی داشته باشد.  فکر زیادی باید در انتخاب جانشین شما انجام شود.

انتظار می رود که با خواندن این مقاله پاسخ سوالاتی که برای ثبت شرکت در ذهن خود داشتید را یافته باشید. بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه شرکتی ثبت کنید بایستی به شما این مژده را دهیم که می توانید خود به تنهایی در سامانه ثبت شرکتها کار ثبت خود را انجام دهید.

اما اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 88323274-021  و 09120253390  با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.

  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

اگر بخواهید کار واردات یا صادرات انجام دهید اولین کلمه‌ای که به گوشتان می‌خورد کارت بازرگانی خواهد بود. برای دریافت کارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی مراحل و مدارکی لازم است که در این مقاله آنها با جزییات کامل بیان می کنیم. هر فرد یا شرکتی که بخواهد واردات و صادرات کالاهای مجاز داشته باشد نیاز به کارت بازرگانی دارد. کارت بازرگانی به وسیله اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران صادر می شود. لازم به ذکر است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) می توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند. این کارت برای افراد، به صورت کارت بازرگانی حقیقی و برای شرکتها به صورت کارت بازرگانی حقوقی صادر می‌شود.

در این مقاله سعی داریم تا به تعریف کارت بازرگانی ، شرایط اخذ کارت بازرگانی، مدارک لازم جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و مدارک لازم جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی  و مراحل دریافت کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند بپردازیم. همچنین تلاش کردیم تا تمام مراحل صدور و تمدید کارت بازرگانی را در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند را به صورت تصویری برای شما آماده سازی کنیم. به این ترتیب خود به راحتی می توانید کارت بازرگانی خود را صادر یا تمدید نمایید.

همچنین مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه اخذ کارت بازرگانی و راهنمایی در باره مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی هستند. پس اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و با دیدن آموزش تصویری راهنمای صدور یا تمدید کارت بازرگانی نتوانستید درخواست خود را مبنی بر صدور و یا تمدید کارت بازرگانی خود به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 88323274-021  و 09120253390 با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

چرا باید کارت بازرگانی گرفت؟

ممکن است برایتان سوال پیش آید که کارت بازرگانی برای چه فعالیت هایی و برای چه کسانی الزامی است؟ چه مدارک و شرایطی باید برای دریافت کارت بازرگانی داشته باشیم؟ قبل از اینکه به این پرسش ها و سایر پرسش های مشابه پاسخ دهیم لازم است تا اطلاعاتی در زمینه کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی به شما ارائه دهیم.

اتاق های بازرگانی در ایران، نقش اجرایی داشته و سخنگوی بخش خصوصی به شمار می روند. در تهران، بیش  از ۱۸ هزار شخص حقیقی یا حقوقی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند. این افراد برای انجام فعالیت های وارداتی و صادراتی، باید کارت بازرگانی داشته باشند. داشتن کارت بازرگانی ، حیثیت تجاری و صنعتی بوده و برای پیشرف و گسترش کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. در ضمن کارت بازرگانی به عنوان یک برگ برنده برای متقاضیان اخذ ویزای شنگن و مولتی پل ۵ ساله کانادا که طرفداران زیادی دارد محسوب می شود.

از جمله فعالیت های عمده اتاق بازرگانی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ارتباط و همکاری با اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها
  • صدور گواهی مبدا
  • تائید اسناد تجاری
  • صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت اتاق بازرگانی
  • انجام امور ویزای تجاری
  • برگزاری دوره های آموزشی درباره بازرگانی خارجی و امور مالیاتی
  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه های مسائل مرتبط با بازرگانی خارجی و بازاریابی کالاهای صادراتی و سرمایه گذاری خارجی در ایران و …
  • ارائه تسهیلات جهت شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی
  • و …

لازم به ذکر است که فعالیت های اتاق بازرگانی بسیار زیاد است و در این مقاله نمی گنجد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی تهران  مراجعه کنید.

عضویت در اتاق بازرگانی، شرط سنی یا شرط تحصیلی خاصی ندارد.  اما برای اخذ کارت بازرگانی ، شرایط و مدارکی نیاز دارد که در این مقاله ارائه خواهد شد.

 

کارت بازرگانی چیست؟

بنا به قوانین گمرکی، کارت بازرگانی مجوزی است که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن واردات و صادرات انجام دهد. در واقع هر فردی که بخواهد فعالیت های تجاری از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا ، واردات از مناطق آزاد و صادرات کلیه کالاهای مجاز را انجام دهد نیاز به کارت بازرگانی دارد.

صدور کارت بازرگانی در صورتی انجام می شود که بازرگان در اتاق بازرگانی محل زندگی خود عضو شده باشد یعنی قبل از درخواست کارت بازرگانی باید کارت عضویت در اتاق بازرگانی داشته باشد.

در صورتی که درخواست صدور کارت بازرگانی برای یک شرکت یا موسسه داده باشید بایستی آن موسسه یا شرکت آن نیز کد اقتصادی داشته باشند. لازمه داشتن کد اقتصادی اینست که آن شرکت یا موسسه در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده باشد و همچنین پلمپ دفاتر سالیانه برای آن شرکت انجام شده باشد.

کارت بازرگانی برای یک موسسه یا شرکت به نام مدیر مسئول آن موسسه یا شرکت صادر خواهد شد. تاجرانی که درخواست صدور کارت بازرگانی دارند ، بایستی در فرم های موجود در اتاق بازرگانی شهر محل فعالیت خود ، اطلاعات مربوط به تجارت خود را وارد نمایند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند.

نکته قابل توجه آن است که کارت بازرگانی برای تاجران و شرکت های خارجی در صورتی صادر می شود که معامله متقابل داشته باشند . به عبارت دیگر ، زمانی به تاجران خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آنها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه دهد در کشور آنها فعالیت تجاری و بازرگانی داشته باشند.

کاربردهای کارت بازرگانی :

همان طور که قبلا گفتیم، داشتن کارت بازرگانی یک حیثیت تجاری و صنعتی بوده و نقش مهمی در دریافت ویزای شنگن یا مولتی پل کانادا یا افزایش امتیاز متقاضیان مهاجرت و کارآفرینی به نیوزلند، استرالیا، کانادا و سایر کشورهای مهاجر پذیر جهان دارد. اگر چه شرط لازمو کافی ای  برای دریافت ویزا نیست.

داشتن کارت بازرگانی نشاهنده این است که شما یک فعال بازرگانی و اقتصادی ثبت شده و رسمی هستید و از اعتبار خاصی برخوردار  بوده و فعالیت های شما، راستی آزمایی گردیده است.

تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که شرایط دریافت کارت بازرگانی را دارند ، قادر هستند تا درخواست خود را برای دریافت این مجوز ثبت کرده و مدارکی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را در اختیار واحد عضویت اتاق بازرگانی در استان مورد نظر خود  قرار دهند.

متاسفانه این روزها شاهد صدور کارت بازرگانی جعلی یا صوری یا کارت بازرگانی اجاره ای و سوء استفاده از کارت بازرگانی یا صدور کارت بازرگانی برای پیرمردها و پیرزن ها برای فرار مالیاتی هستیم.

در موارد زیر داشتن کارت بازرگانی الزامی بوده و افراد برای فعالیت در این حوزه ها نیازمند به داشتن کارت بازرگانی هستند .

  • صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی
  • واردات از مناطق آزاد
  • صدور ویزای تجاری
  • صدور گواهی مبدا
  • ارتباط با تجار خارجی
  • تبادل اطلاعات تجاری در سطح جهانی
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی
  • صادرات و واردات کالا بصورت تجاری
  • حق العمل کاری در گمرک
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • ثبت علایم تجاری و برندهای غیر فارسی

 

انواع کارت بازرگانی

در ایران 5 نوع کارت بازرگانی وجود دارد که آنها را با توجه به کاربرد هایشان دسته بندی می کنیم :

  • کارت بازرگانی تجاری : معمولا اکثر کارت های بازرگانی تجاری هستند و از آن برای ثبت سفارش ، ترخیص کالا ، صادرات و واردات کالا استفاده می شود .
  • کارت بازرگانی خدماتی : این نوع کارت معمولا برای افراد حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند صادر می شود .
  • کارت بازرگانی موردی: این نوع کارت هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی فقط برای یکبار ترخیص کالا صادر می شود .
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: این کارت برای اشخاص حقوقی صادر می شود که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند .
  • کارت بازرگانی شرکت های تعاونی : همانطور که مشخص هست این کارت برای شرکت های تعاونیست و از اتاق های تعاون دریافت می شود.

 

چه کسانی از دریافت کارت بازرگانی معاف هستند؟

افرادی که در لیست زیر وجود دارند یا افرادی که هر ساله دولت اعلام و به اتاق بازرگانی معرفی می کند، از دارا بودن کارت بازرگانی ، معاف هستند:

  • شرکت های تعاونی مرز نشینان
  • ملوانان ایرانی
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی شاغل درخارج از کشور
  • کالاهایی که صدور آن ها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.

 

در چه صورتی کارت بازرگانی ابطال اجباری می شود؟

چنانچه پس از صدور کارت بازرگانی معلوم شود که دارنده این کارت، حائز شرایط یک یا چند بند نبوده باشد، کارت باطل می گردد.  وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند نسبت به ابطال کارت اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین در صورتی که  فردی مرتکب قاچاق شود، طبق ماده 30  قانون گمرک، به محکومیت موقت یا دائم عضویت در اتاق و ابطال کارت، محکوم خواهد شد.

 

شرایط تمدید و دریافت کارت بازرگانی ۵ ساله ویژه

برای دریافت کارت بازرگانی پنج ساله ویژه مخصوص واحدهای تولیدی در سراسر کشور، متقاضی باید پروانه بهره برداری معتبر از یکی از وزارتخانه های نفت، نیرو، بهداشت، صمت، کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته و تعهدنامه کتبی مبنی بر پرداخت حقوق حقه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را هر سال در زمان مقرر شده، ارائه کند.

اگر متقاضی شرایط ذکر شده را نداشته باشد و به تعهدات خود عمل نکند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نسبت به غیر فعال سازی کارت، اقدام می کند.

شاخص های احراز صلاحیت و اهلیت حرفه ای متقاضیان دریافت کارت بازرگانی ( بر اساس بخشنامه 783/90/60  مورخه 16/04/94 ویزر محترم صنعت، معدن و تجارت )

لازم به ذکر است که پیش از هرگونه اقدامی برای دریافت کارت بازرگانی،  باید بدانید که آیا صلاحیت دریافت کارت بازرگانی را دارید یا خیر. اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی طی یک اطلاعیه ، ضوابط احراز صلاحیت برای صدور کارت بازرگانی متقاضیان را اعلام نموده است. این شرایط به شرح زیر است:

  • شرط لازم برای داشتن صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی به تفکیک این است که اشخاص حقوقی حداقل ۲۰۰ میلیون ریال در حساب جاری و اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون ریال در حساب جاری خود داشته باشند.
  • شرط کافی جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی که شرکت آنها در یکی از اتاق های بازرگانی عضویت معتبر داشته باشد ، این است که اسناد معتبری از جمله روزنامه رسمی یا حکم کارگزینی و یا لیست تامین اجتماعی که تجربه فعالیت در بنگاه های صادراتی، وارداتی و تولیدی را به عنوان عضو هیات مدیره، مدیر عامل، مدیر بازرگانی، مدیر فروش، کارشناس امور بازرگانی، مدیر امور حقوقی ارائه دهند.
  • ارائه پروانه بهره برداری ، کارت شناسایی کارگاه، پروانه فعالیت صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از مراجع ذیربط.
  • یکی از شرایط کافی برای احراز صلاحیت اشخاص حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی ، داشتن حساب بانکی جاری با گردش مالی حداقل ۲ میلیارد ریال به مدت یکسال که به یکی از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل تعلق داشته باشید.
  • اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی که داوطلب دریافتکارت بازرگانی هستند باید سند مالکیت محل قانونی به نام متقاضی یا اعضای هیئت مدیره ارائه دهند.
  • یکی از شرایط کافی برای صدور کارت بازرگانی این است کهحداقل ۶ ماه سابقه عضویت در اتاق بازرگانی تهران داشته و همچنین در دوره های آموزشی اتاق بازرگانی تهران شرکت کرده باشد.
  • یکی از شرایط کافی برای داشتن صلاحیت جهت دریافت کارت بازرگانی اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل شرکت و یا شخص حقیقی متقاضی این است که با ارائه مدارکی مانند گزارش فصلی فروش یا اوراق تشخیص مالیاتی یا آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی یا تامین اجتماعی پس از تائید مدیریت امور مالی اتاق تهران، عملکرد اقتصادی خود را ثابت کنند.
  • یکی از شرایط کافی برای صدور کارت بازرگانی این است که اشخاص حقیقی سابقه خدمت خود را ارائه نمایند. همچنین مدیران عامل اشخاص حقوقی باید حداقل ۳ سال سابقه کار در ادارات تابعه سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران تحت عنوان کارشناس با تائید مدیریت عضویت اتاق تهران و نماینده سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان داشته باشند.

نکاتی درباره دریافت کارت بازرگانی :

تذکر 1:  کارمندان تمام وقت دستگاههای دولتی نمی توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند .

تذکر ۲:  در مراحل برابر با اصل نمودن مدارک و دریافت کارت بازرگانی ، متقاضی یا نماینده قانونی او باید حتما حضور فیزیکی داشته باشد.

تذکر 3:  کلیه مدارک باید در محل اتاق بازرگانی برابر با اصل شود.

تذکر ۴:  متقاضیان محترم باید هنگام تکمیل اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت در مرحله انتخاب رشته فعالیتهای خاص دقت کافی داشته باشید که رشته های انتخاب شده در زمینه نیازهای وارداتی آنان باشد. زیرا فقط واردات در چهارچوب رشته های انتخابی امکان پذیر خواهد بود و برای صادرات کالا هیچ محدودیتی وجود ندارد .

  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • سجاد کارگر
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • سجاد کارگر